5 nejlepších způsobů, jak zvýšit zdraví mozku

Hlavní funkcí mozkového kmene je řízení vitálních funkcí. Nedostatečné zdraví mozku se může projevit sníženou výkonností metabolismu či psychickými poruchami, kdy dojde k porušení dráhy mezi takzvanými hormony štěstí a jejich receptory. Kromě toho je v mozku uložena paměť, která hraje velmi důležitou roli. Tento centrálně řízený orgán lidského těla je poměrně odolný, ale zároveň dokáže velmi ocenit, když se k němu budete chovat dobře. Odměnou vám bude lepší paměť, koncentrace, soustředění, ale i častější dobrá nálada. Zkuste do svého života aplikovat 5 jednoduchých principů pro zlepšení zdraví mozku a zvýšení paměťové schopnosti. Uvidíte, že mozek se vám za to bohatě odmění.

Jak zvýšit zdraví mozku a schopnost paměti

Zvýšení zdraví mozku jde ruku v ruce se zlepšením paměťových schopností. Pokud vás trápí špatná paměť či poruchy soustředění, snažte se najít jejich příčinu a odstranit je pomocí několik zdravých rad. Není to složité, ale pravděpodobně si to bude žádat svůj čas. Buďte na své tělo hodní na všech frontách a snažte se pochopit jeho fyziologické fungování. Jedině potom budete moci získat nejlepší výsledky ať už na poli sportovních aktivit, či při studiu.

1. Cvičení paměti

Pro všechny, kdo mají pocit, že si nedokážou skoro nic zapamatovat, máme dobrou zprávu. Paměť se dá trénovat a je tak možné efektivně rozšířit pracovní paměť. Tím se dá i lehce zvýšit hodnota IQ a usnadnit si život. Inteligence je totiž částečně závislá právě na pracovní paměti, kam ukládáme potenciálně důležité informace. Pro zlepšení je možné využít speciální tréninkové techniky založené na vědeckých základech. Zkuste hry, kdy si musíte za určitou dobu zapamatovat co nejvíce obrázků a potom napsat, co všechno jste viděli. Trénujte i abstraktní paměť pomocí snahy zapamatovat si náhodná čísla. Postupem času uvidíte, že si dokážete zapamatovat více předmětů a více čísel. Výhodou je, že pro tyto tréninky můžete využít chytrá mobilní zařízení, kde jsou k dispozici desítky různých aplikací pro trénování paměti. Procvičování mozku by se mělo stát vaší každodenní rutinou, podobně jako je čištění zubů.

2. Strava pro mozek

U mozku hodně záleží i na tom, co jíme. Nedostatečná a špatně zvolená výživa se může negativně projevit na jeho schopnostech. Důležitá je hlavně ochrana před antioxidanty a zajištění dostatečného množství paliva pro přenos informací. Mozek pro svou práci využívá glukózu, což znamená, že dlouhodobé držení diety s nízkým obsahem sacharidů není úplně to pravé. Jde však i o to, aby energie pocházela z kvalitních zdrojů, jako je ovoce či komplexní sacharidy v podobě ovesných vloček. Paměť zlepšuje i dostatečný příjem antioxidantů, které se starají o ochranu mozku před volnými radikály. Strava by proto měla být bohatá na ovoce a zeleninu. Hodně antioxidantů nabízí například kustovnice čínská – goji nebo chia semínka. Vyvážená strava je dobrá nejen pro mozek, ale je díky němu silnější také imunita.

Tip: Podívejte se na zdravé recepty s využitím ingrediencí prospěšných pro váš mozek.

3. Dostatek spánku

Pro mozek je klíčový dostatek kvalitního spánku, kdy probíhají regenerační procesy. V hluboké spánkové fázi navíc dochází z prohlubování nervových synapsí, čímž si lépe zapamatujeme určité věci. Pro zdravý mozek, který si toho dokáže hodně zapamatovat, je dobré spát minimálně 7 hodin a snažit se dosáhnout vysoké kvality spánku vytvořením vhodným podmínek, jako je dostatečná tma, pohodlná postel, ideální teplota v místnosti a dobře zvolené večerní jídlo.

4. Fyzická kondice

Půlhodinová sportovní aktivita minimálně třikrát v týdnu dokáže zlepšit schopnosti mozku až o 15 %. S přibývajícím věkem to platí ještě o něco více, a proto je dobré zařazovat přirozený pohyb ideálně na čerstvém vzduchu. Ke zlepšení vede vyšší míra prokrvení, okysličení mozku a vylučování hormonů, jako je dopamin nebo serotonin. Všechny tyto aspekty hrají významnou roli při kvalitě našich paměťových schopností a fyzický trénink bychom rozhodně neměli zanedbávat. Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a na sluníčku se navíc ukazuje jako dobrá prevence vzniku deprese. Podobně to zřejmě funguje i u migrény, ovšem přímé důkazy zatím neexistují.

5. Uklizené a čisté prostředí

Už víme, že máme svoji paměť trénovat a snažit se zdravě jíst. Důležité je ale i to, kde pracujeme či kde studujeme. Uklizené, klidné a čisté prostředí má vliv na zvýšení schopnosti koncentrace a paměti. Zkuste si vytvořit takový pracovní koutek, kde se budete cítit dobře, a věci budou uspořádané. V místnostech, kde se chcete převážně věnovat intelektuálním činnostem, se zaměřte na světlé barvy podporující bdělost a mozkovou aktivitu. Pomoci mohou i květiny a dobré odvětrávání místnosti. Svoji efektivitu zvýšíte i pravidelnými přestávkami, během kterých se protáhnete, uvolníte a nadýcháte čerstvého vzduchu.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum31.3.2017
ČlánkyZdraví