Cesta ke zdravému tělu i duši

Chceme zhubnout, změnit svůj jídelníček, životní styl, ale nevíme jak, kde a čím začít?
Důležité je promyslet všechny potřebné kroky dříve, než se do "toho" pustíme. Při malé nadváze často stačí změna našich stravovacích návyků, aby se metabolismus a s ní i naše hmotnost dostali do požadované normy. Nezačínejte však bezhlavě tím, že drasticky snížíme denní příjem stravy a za pár dní vyhladovělí skončíme před otevřenou ledničkou a sníme všechno, co vidíme. Aby organismus mohl zásobovat energií a stavebním materiálem miliardy svých buněk, potřebuje téměř 50 různých výživových látek. K výživovým látkám (živinám) patří uhlovodany, tuky a bílkoviny, a k nim se připojují vlákniny, velká skupina vitamínů a minerálních látek.

Slovo dieta, dietní jídelníček dnes asi zná každý člověk. Představujeme si za ním určité omezení v jídle. Asi nejznámější jsou různé redukční diety. Při redukčních dietách, kdy snížíme přísun jídla, snížíme přívod kalorií, dochází však i k snížení přívodu mikroživin - vzniká porucha rovnováhy v těle. Objevuje se podrážděnost, nesoustředěnost, bolesti hlavy a celková únava. Tělo trpí nedostatkem energie. Přestože u tohoto typu diety můžeme shodit několik kilo za poměrně krátkou dobu, třeba si však uvědomit jednu věc: že náš organismus je velmi moudrý systém! Pokud dietu přestaneme držet, metabolismus je zpomalen ještě nějaký čas a všechno to, co sníme, se pěkně ukládá a přibývání ještě více. To je tzv. jo-jo efekt. Navíc při takové dietě je častý nedostatek proteinů-bílkovin ve stravě a tělo začne spalovat vlastní proteiny ze svalů, protože proteiny potřebuje. Dochází k odbourávání vlastní svaloviny, která se po ukončení diety doplní tukem a v konečném efektu vypadáme ještě horší, než před redukční dietou.

Lidé s nadváhou mají vždy velkou touhu zhubnout a vyzkoušeli různé způsoby redukčních diet s omezením jídla. Pokles hmotnosti se jim však nepodařilo udržet a tak nevěří, že je možné zhubnout. I to je jedna z příčin, proč narůstá počet lidí s obezitou. Lze konstatovat, že něco jako rychlé hubnutí v podstatě neexistuje v tom smyslu, že by si člověk dokázal hmotnost po zhubnutí udržet. Každý člověk, který má problémy se svou váhou, přemýšlí nad tím, jak rychle zhubnout a dostat se do lepší formy. Pokud to s hubnutím myslíme vážně, měli bychom se vyzbrojit notnou dávkou trpělivosti a pevné vůle.

Většinu lidí, když se vzpomene zhubnutí, tak první, co je napadne, je omezit kalorie. Tato myšlenka je samozřejmě správná, ale záleží na tom, v jaké oblasti stravy tyto kalorie budeme skutečně ubírat. Při klasických dietách tím, že začneme jíst méně, oslabíme organismus o správný přísun proteinů. Ty jsou ale právě k hubnutí nezbytné, což si málokdo uvědomuje. Zde se dostáváme k pojmu proteinová dieta. V čem spočívá její tajemství? Jak naznačuje samotný název, jde o stravu s vysokým příjmem bílkovin a sníženým příjmem cukru a tuku. Jako každá dieta, i proteinová, má své přínosy ale i nevýhody a rizika. Mezi její přínosy patří pravidelné stravování / 5-6 x denně /, rychlý úbytek hmotnosti, nadměrná konzumace bílkovin potlačuje chuť k jídlu. Nevýhody proteinové diety souvisí is naší psychikou, protože dieta přináší jistá omezení. Např. jednotvárnost jídelníčku - jídla se pravidelně opakují, psychologický efekt zakázaných potravin, zvýšené riziko onemocnění ledvin či rakoviny tlustého střeva jako důsledek nadměrné konzumace masa.

Jak vypadá vzorový jídelníček proteinové diety?
K snídani tvaroh s pažitkou a rajčaty, na svačinu bílý jogurt, na oběd např. kuřecí steak se zeleninou / žádné přílohy /, svačina - vajíčko a na večeři rybí filé a zeleninový salát. Dokud se proteinová dieta dodržuje krátkou dobu, nemusí být pro většinu zdravých lidí nebezpečná.

Často opakovaným slovem je v současnosti pojem zdravá strava, zdravá výživa. Většina z nás však význam zdravé stravy podceňuje. Zdravá výživa však může rozhodnout o našem zdraví - či nemoci. Zdravá strava neznamená jen kvalitní "palivo" pro svaly, znamená i výživu pro mozek. Správnou funkci mozku můžeme ovlivnit i stravou. V dobrém i ve špatném smyslu. I to je důvod, proč se opravdu nevyplatí ignorovat pojem "racionální výživa". Nelze zcela jednoduše říct, co je zdravá výživa - strava. Zjednodušeně se dá říci - pokud je to přírodní produkt, obvykle je to vhodné. Pokud je to uměle vyrobené, rafinované, vícenásobně upravovány, tak to bývá nevhodné. Jinak řečeno: jezte hodně zeleniny, ovoce, různé druhy ořechů, třeba se vyhnout chemicky doplněným potravinám, různým továrně vyrobeným výrobkem.

Není zcela jednoduché zorientovat se v tom, co je dobré a co špatné. Ale vyplatí se nám investovat čas a námahu a nastudovat si to. Rozhodnutí máme pevně v rukou jen my sami! Ať už se rozhodneme hubnout z nutnosti, nebo změnit svůj životní styl pro lepší vnitřní pocit, každopádně zdravá výživa se nám vždy vyplatí!

Autor: Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum2.8.2016
ČlánkyZdraví