Co jíst během těhotenství?

Těhotenství
Na začátek je důležité upozornit, že těhotenství není žádná nemoc. Znamená to, že nemusíte držet žádnou speciální dietu. Jen je dobré stravovat se podle zásad zdravého životního stylu a vynechat pár vyloženě nevhodných potravin. Ze všeho nejdůležitější je nic přehnaně neřešit a zbytečně se nestresovat.

Během těhotenství nezapomeňte pečovat i o své vlastní tělo. Jako prevence proti striím se hodí například kokosový olej, který každý den ideálně po koupeli jemně vmasírujte do pokožky na břiše a v problematických partiích zadečku a stehen. Uvidíte, že eliminujete případné drobné prasklinky v kůži na minimum.

Zdravý jídelníček je základ zdravého vývoje dítěte
Platí, že během těhotenství dbáme hlavně na pestrou a vyváženou stravu. Snažte se jíst větší množství zeleniny a ovoce. Ale nic nepřehánějte. Strava by měla být bohatá i na komplexní sacharidy, jako jsou různé druhy obilovin, rýže, brambory, sladké brambory nebo kvalitní cereální výrobky. Pokud netrpíte intolerancí na laktózu, zařazujte i mléčné výrobky. Lepší jsou ty v BIO kvalitě nebo alespoň s normálním procentem tuku. Vyhýbejte se umělým light potravinám a myslete na to, že shazovat přebytečná kila můžete až po skončení těhotenství. Dopřávejte si i kvalitní bílkoviny v podobě kuřecího, krůtího, kvalitního hovězího masa, ryb nebo vajec. V rozumné míře jsou vhodné i různé vegetariánské náhražky masa, jako je sója a výrobky z ní.

Chybět by neměl zdroj kyseliny listové, kterou najdeme v zelené zelenině, olivovém oleji nebo v čočce. Pro optimální příjem zinku je dobré konzumovat celozrnné potraviny a zařadit do stravy například dýňová semínka, případně používat do salátů dýňový olej. Pro správnou funkci imunitního systému je nezbytný i příjem dostatečného množství vitamínů. Skvělým zdrojem může být sušená kustovnice čínská, která nejen že skvěle chutná a hodí se do velkého množství pokrmů, ale obsahuje kromě vitamínu C i důležité antioxidanty.

Velmi důležité pro vývoj mozku jsou omega-3 mastné kyseliny. Ty se vyskytují například v sardinkách nebo v lososech. V přirozené stravě jich však často bývá nedostatek a jen málokdy máme příležitost skutečně jíst minimálně dvakrát týdně kvalitní rybí maso. Z tohoto důvodu se vyplatí zařadit doplněk stravy, který je bohatý právě na omega-3 mastné kyseliny.

Jak na pálení žáhy v těhotenství
V období těhotenství produkuje ženské tělo větší množství hormonů, než kdy dříve. To mimo jiné ovlivňuje i svaly jícnu a žaludku. Často se tak stane, že se žaludeční kyseliny dostanou tam, kam nemají, a výsledkem je nepříjemné pálení. Nejlepší obranou je prevence, kdy se budete vyhýbat kořeněným a tučným jídlům, omezíte kofein a perlivé nápoje. Důležité je zajistit dostatečný přísun vlákniny, která se podílí na správné funkci trávicího a vylučovacího traktu. Snažte se jíst spíše menší porce a před jídlem vypijte alespoň menší sklenici vody. V noci spěte na vyšším polštáři, aby žaludeční kyseliny musely překonat větší gravitační odpor.

Speciální vitamíny pro těhotné
Pro podpoření organismu během této složité životní fáze je dobré přijímat i doplňovat vitamíny s pomocí speciálních přípravků. Ve vašem denním rituálu by proto neměla chybět vitamínový přípravek pro doplnění selenu, zinku, hořčíku a křemíku. Přípravek FoliConcept je speciální navržen tak, aby ženský organismus zásobil potřebnou dávkou minerálů a vitamínů. Hodit se vám může i Colostrum, která má pozitivní účinky na imunitní systém a pomáhá posilovat přirozené regenerační procesy v těle. Hodit se můžou i přípravky s obsahem omega-3 mastných kyselin nebo speciální těhotenské tablety s kyselinou listovou. Hlavně nezapomínejte na to, že se jedná pouze o doplňky stravy a nejlepší možností, jak doplnit důležité vitamíny a minerální látky, je správná a vyvážená strava bohatá na nezpracované přírodní potraviny.

A co nejíst v těhotenství?
Pozor si dávejte na některé druhy mořských ryb, jako je žralok, makrela nebo mečoun. V žádném případě nepijte alkohol a pro jistotu se snažte omezit i pití kávy a kofeinové přípravky. Jako náhradu můžete zvolit kvalitní zelený čaj v rozumném množství, čaj matcha nebo prášek z baobabu, který při použití vhodného rostlinného mléka a citlivého dochucení může chutnat ještě lépe než klasická káva. Samozřejmě se snažte omezit i konzumaci nezdravých jídel, které obsahují velké množství rafinovaného cukru nebo tučné pokrmy, jako jsou jídla z fast foodu.

Co jíst při kojení?
Při kojení si odpouštíme pálivé potraviny a opět se snažíme držet vyvážený jídelníček bohatý na bílkoviny, sacharidy i tuky pocházející z kvalitních zdrojů. V žádném případě se nedoporučuje držet dietu nebo se v tomto období snažit zhubnout větší část nabraných kilogramů. Místo omezování stravy raději zařaďte pravidelný pohyb, ale zbytečně se nevyčerpávejte a snažte se maximálně naslouchat svému tělu. Inspirujte se zdravými recepty pro zdraví nejen vašeho dítěte.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum22.9.2016
ČlánkyPro maminky, Zdravá strava, Zdraví