Co se děje s vaším tělem, když jíte řepu?

Pamatuji si ještě ze školních dob na jednu spolužačku, která vždy plakala, když musela jíst ve škole, na oběd, červenou řepu. Sice ji snědla, ale s velkým sebezapřením a dodnes nemůže červenou řepu ani cítit. Přestože se v ní nachází mnoho vitamínů a má blahodárné účinky na naše zdraví, i dnes jsou mezi námi tací, kteří nemají červenou řepu v oblibě. Možná není lákavá na pohled a příjemná na chuť, ale nelze jí upřít fakt, že pro náš organismus má jen ten nejlepší a nejzdravější vliv.

Červená řepa obsahuje důležité minerální látky jako draslík, hořčík, železo, jód, mangan, zinek a má i vysoký obsah vitamínů C a E. Její léčivé účinky hovoří za vše:

- Snižuje krevní tlak
- Posiluje imunitní systém
- Pozitivně ovlivňuje zrak
- Odstraňuje zácpu
- Dodává pružnost a lesk vlasům, nehtům a pleti
- Napomáhá hubnutí a je prevencí proti rakovině
- Posiluje cévy a zabraňuje tvorbě křečových žil.

Červenou řepu - červenou řepu lze servírovat v několika podobách. Nejpopulárnější je sterilizována, ale skvěle chutná i jako součást některých pokrmů, například v polévce, v salátu nebo dokonce i v pomazánkách. Ze všech forem je však nejúčinnější ta syrová. Nejvhodnější je připravovat si z ní čerstvou šťávu, jejíž chuť můžeme vylepšit kombinací se sladkou mrkví a pár kapkami citronové šťávy. Dalším oblíbeným receptem z červené řepy je boršč. Řepu uvaříme ve slupce, necháme zchladit a nakrájíme ji na kostičky. Pak zprudka na pánvi osmahneme cibuli, česnek a hovězí maso, přidáme koření na vývar a dusíme. Až bude maso poloměkké, vložíme k němu opražené kořenovou zeleninu, syrové brambory a uvařenou řepu. Na závěr ještě přidáme zelí a kopr. Někdo si možná pochutná na pečené červené řepy. Do zapékací mísy naskládáme plátky červené řepy, pokapeme olejem, přidáme špetku skořice, osolíme a vložíme do trouby (cca na 200 ° C stupňů pečeme 35 - 40 minut). Pak mísu vyjmeme, na dopečenou řepu položíme např. sýr balkán a pečeme dalších 15 minut, dokud sýr není zlatavý. Podáváme s pečivem nebo bramborami.

Kromě kořene řepy jsou velmi zdravé i listy, které můžeme přidat do salátů nebo odšťavnit. Uvařené nebo podušené listy připomínají svou chutí špenát. Nahrubo nastrouhané 3 kusy nevařené červené řepy smícháme s 3 stroužky rozetřeného česneku, jednou nakrájenou cibulí, šťávou z 1 citronu a 200 ml zakysané smetany. Osolíme, opepříme a promícháme, necháme hodinku odležet, aby se spojily všechny chutě a vychlazené podáváme s černým chlebem. Díky svému bohatému obsahu minerálních látek je červená řepa vhodná i pro lidi trpící cukrovkou. Měli by si ji zahrnout do svého každodenního jídelníčku.

Možná po přečtení tohoto článku dostanou chuť na červenou řepu i ti z nás, kteří nad ní ohrnovat nos a máme na ni nepříjemné vzpomínky z našeho dětství. Pokud se rozhodneme dát červené řepě šanci, určitě se nám odvděčí dobrým zdravím v podobě vitamínů a léčivých účinků. Dobrou chuť!

 

Autor: Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum13.1.2017
ČlánkyZdravá strava, Zdraví