Co všechno skrývá v sobě rýžový protein a rýže?

Co je protein a proč je důležitý pro lidský organismus?
Proteiny jsou vlastně bílkoviny, které spolu se sacharidy a tuky představují základní živiny dodávající našemu tělu energii. Z odborného hlediska se protein skládá z aminokyselin, které jsou navzájem spojeny tzv. peptidovými vazbami. Aminokyseliny jsou prvotním zdrojem dusíku v těle. Pozitivní dusíková bilance je základem pro růst a regeneraci svalů.
Kromě budování svalové hmoty jsou proteiny potřebné pro:
• udržování správného pH krve
• ochrana svalové hmoty během diet
• jako zdroj energie při nedostatku sacharidů
• tvorba hormonů a udržování správné hormonální rovnováhy
• při průběhu chemických reakcí v těle
• pro správné fungování imunitního systému
• správnou regulaci hydratace těla

V poslední době se často skloňuje pojem rýžový protein. V čem spočívá význam a tajemství tohoto proteinu? V první řadě je třeba zdůraznit, že rýžový protein je vhodný pro "veganský životní styl", je vynikající volbou pro lidi hledající protein ze 100% rostlinných zdrojů pro udržení a budování svalové hmoty. Je ideální hlavně pro lidi s rychlým metabolismem, protože se vstřebává pomaleji a má vyšší obsah vlákniny než populární syrovátkové proteiny. Rýžový protein je novinkou na trhu s výživovými doplňky. Ale v čem je lepší, nebo odlišný, od běžně používaného syrovátkového nebo hovězího proteinu?

Rýžový protein je získáván izolací bílkovin z bílé nebo hnědé rýže. Jako doplněk výživy je skvělou alternativou namísto syrovátkových proteinů pro kulturisty, vegetariány a lidi, kteří trpí trávicími obtížemi. V rýžovém proteinu najdeme v přirozené formě aminokyseliny, vitaminy skupiny B, vitamin E, vlákninu a sacharidy. Neobsahuje žádný tuk, cholesterol a cukr. Velkou výhodou je, že rýžové bílkoviny jsou hypoalergenní. To znamená, že nedráždí žaludek a tráví se snadněji, než jakákoliv jiná bílkovina.

Největší výhody rýžového proteinu jsou tyto:
• vynikající aminokyselinový profil
• vegetariánský zdroj bílkovin
• výborný pro alergiky
• přispívá k růstu a regeneraci svalů
• vhodný během diety jako alternativa sladkostí
• reguluje hladinu cukru v krvi

Možná si někteří z nás řeknou, načež užívat rýžový protein a vyhazovat za něj velké peníze, nestačí uvařit si rýži a konzumovat ji častěji? Odpověď je asi taková: možná ano - možná ne. Je to individuální. Například sportovci, zejména kulturisté by nám o tom věděli říci své, a pokud by se měli rozhodnout mezi rýží nebo rýžovým proteinem, pravděpodobně by si mnozí vybrali ten protein. Proč? Hlavně z toho důvodu, že rýžový protein na rozdíl od rýže je bohatý na aminokyseliny, jak jsme uvedli výše, má vynikající aminokyselinový profil, což klasické rýži chybí. Rýže je bohatá hlavně na sacharidy, velké množství tuků, bílkoviny a vlákninu, s obsahem aminokyselin už na tom tak dobře není. Právem ji však můžeme nazvat královnou mezi sacharidy.

Existuje několik druhů rýže, nás bude zajímat hlavně jasmínová, mléčná rýže a rýžová mouka. Říká se, že není rýže jako rýže. Pokud někdo ochutnal jasmínovou rýži, určitě mi dá za pravdu. Tato rýže s vynikající voňavou aroma pochází z horských strání severního Thajska, proto je nazývána i thajská voňavá rýže. Seje se ručně, zavlažuje se dešťovou vodou a obsahuje pouze přirozené voňavé látky. Díky tomu je celosvětově uznávaná pro své jedinečné vlastnosti. Při vaření vydává vůni jasmínového květu. Trik spočívá v použití menšího množství vody, ať se rýže ke konci spíše dusí než vaří.

Pokud nenajdeme zalíbení v jasmínové rýži, tak zkusme vyzkoušet mléčnou rýži, kterou jsme jedli lze jako malé děti, jen si už na to nepamatujeme. Je to velmi chutná krémová záležitost nejen pro děti, ale pochutnat si mohou na ní i dospělí. Je možné si ji připravit na několik způsobů, existuje několik různých receptů na přípravu mléčné rýže podle toho, co komu z nás chutná. S rýží se dá všelijak experimentovat, nemusíme ji používat jen jako přílohu k hlavnímu jídlu, ale můžeme přímo z ní udělat hlavní chod. Fantazii a chutím se meze nekladou!

Rýže je takovou kvalitní potravinou, že i mouka z ní vyrobena je mnohem zdravější než bílá mouka. Rýžová mouka je známá hlavně v jihovýchodní Asii, kde se používá k výrobě nudlí, dezertů a jiných sladkostí. Je jemné chuti, díky čemuž je ideální na pečení. Je to také vynikající zahušťovadlo na omáčky a různé krémy. Největší výhodou je její snadná stravitelnost oproti jiným moukám. Existuje rýžová mouka z bílé a hnědé rýže. Mouka z bílé rýže má velmi jemnou chuť. Mouka z hnědé rýže si zachovává vyšší nutriční hodnotu a má ořechovou chuť. Rýžová mouka patří mezi základní mouky na bezlepkové pečení.

Šikovné hospodyňky si dokonce dokážou vyrobit domácí rýžovou mouku, není to nic náročné. Zkuste vyzkoušet i vy nějaký dobrý a chutný recept na rýžovou pochoutku a určitě neprohloupíte!

Autor: Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum21.10.2016
ČlánkyZdravá strava