Cvičení naše každodenní?!

Někdy v našem životě nastanou okamžiky, kdy jsme nespokojeni sami se sebou, se svým životem, když cítíme jakýsi vnitřní neklid a nevíme, co s tím dělat. Tyto nebo podobné pocity u některých z nás možná vyvolává i nespokojenost se svým vzhledem, vzezřením, zevnějškem, váhou, postavou, atd. A když už máme toho dost, tak vyřikneme slova do boje: "Musím s sebou něco udělat, od zítra začíná tvrdý režim, začnu cvičit a pracovat na sobě." Kolik z vás se našlo v tomto pověstném výroku? Možná více ... a koho se to týká, dobře ví, že snazší je něco říct než provést. Předsevzetí a odhodlání bylo hezké, ale trvalo krátce. Po pár dnech, týdnech jsme to s sebou vzdali a adiós cvičení a trápení se. Přišli jsme na to, že nám chybí ta správná motivace, jistý cíl, který je velmi důležitý.

Nejčastější chybou začátečníka bývá to, že nemá žádný cíl. Nebo má cíl, ale nereálný. Tento postoj je velmi nesprávný a obvykle to všechno končí dřív, než začne.

Cíl musí být reálný! Definice cíle cvičení je poměrně jasná a jednoduchá:
• cvičíme pro zlepšení zdraví a kondice
• cvičíme pro zrychlení metabolismu
• cvičíme pro ochranu svalové hmoty.

To jsou cíle, které jsou zcela reálné a v relativně krátké době mají i objektivně měřitelné výsledky.

Když jsme si už určili jasné a reálné cíle našeho cvičení, co dál bychom měli vědět před cvičením? Důležité jsou další faktory, jako například oblečení během cvičení, jídlo, pití, nesmíme zapomenout ani na každodenní rutinu, která se po čase dostaví a je třeba se na ni správně připravit.

Které oblečení si zvolit při cvičení? Rozhodně takové, ve kterém se budeme cítit příjemně a pohodlně. Z praktického a hygienického hlediska je samozřejmě vhodné takové oblečení, které saje pot a je vzdušné. V současnosti existuje množství různého sportovního nebo fitness oblečení, určitě si každý z něj dokáže vybrat to nejlepší pro sebe.

Mnozí z nás řeší otázku jídla - před či po cvičení? A jaké jídlo? Každý sportovec by nám z vlastní zkušenosti mohl říci, že před tělesnou aktivitou se nedoporučuje jíst těžko stravitelné pokrmy, protože cvičení s "těžkým" pocitem v žaludku je nejen náročné, ale i značně snižuje výkonnost. Poslední jídlo je třeba konzumovat asi tři hodiny před cvičením. Důležité je, aby již během samotného cvičení či sportování naplno probíhal proces trávení a vstřebávání. Zde platí i to, že stravování před cvičením je velmi individuální, závisí především na cíli, který chceme cvičením dosáhnout.

Velikost, časování a obsah našeho jídla před a po cvičení, může hrát důležitou roli v energetické hladině během cvičení, jak dobře se naše tělo zotavuje a obnovuje po cvičení, a zda snědené kalorie budou použity jako palivo, nebo uloženy jako tuk.

A jak je to s tekutinami - vodou před cvičením? Být dobře hydratován zjednoduší a zefektivní naše cvičení. Měli bychom vypít 0,5 litru vody 1-2 hodiny před začátkem cvičení. Doporučuje se minerální voda neochucená a jemně sycená, aby nám nedráždila trávení a horní dýchací cesty.

Protein před tréninkem? Je běžné, že si sportovci dávají proteinový doplněk i před samotným cvičením - tréninkem. Je však mnohem lepší si ho nedat, protože se tak sníží efektivita příjmu potréninkových nápojů. Tělo totiž pak bude krev navádět více k trávení předtréninkové porce bílkovin než do svalů.

A na závěr ještě pár slov o strečinku, který si také někteří z nás spojují s cvičením. Jde o účinnou metodu, která umí přirozeně a šetrně připravit svaly na zvýšenou zátěž při sportu, ale i na obyčejné fungování našeho těla např. při ranní rozcvičce. Je vhodným a hlavně časově nenáročným cvičením pro každého, kdo si chce zachovat svůj pohybový aparát co nejdéle v dobrém stavu.

A jaké jsou benefity strečinku?
• Prevence zranění
• Urychluje regeneraci
• Pomáhá při rehabilitaci
• Zvyšuje efektivitu svalové práce
• Zlepšuje vnímání vlastního těla
• Udržuje dobrou tělesnou i duševní kondici.

Autor: Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum6.9.2016
ČlánkyKondice, Linie