Dýňová semínka

Něco málo o dýni
Dýně neboli tykev obecná, jak se dýně správně nazývá, se k nám dostala z Ameriky. Jedná se o jednu z plodin, kterou do Evropy dopravil slavný Kryštof Kolumbus. Ačkoliv mnoho druhů zeleniny můžeme konzumovat i v syrové podobě, u dýně by to nebylo úplně ono. Proto se dýně využívá spíše k tepelné úpravě, jako je například vaření, pečení nebo dušení. Dýně je však výborná i sušená. Svou chutí připomíná nasládlý ananas. Neméně oblíbená je ale i zavařená dýně nebo dýňová marmeláda.

Oranžová vitamínová bomba
Dýně jako taková je skvělým zdrojem vitamínů a minerálních látek. Dužina dýně může obsahovat až 90 % vlákniny, a proto je vhodná i během nejrůznějších redukčních diet. Zároveň má poměrně málo sacharidů, a tak je vhodná i pro diabetiky. Za zmínku rozhodně stojí i vysoký obsah hořčíku. Dále je dýně zdrojem draslíku, železa, zinku, fosforu, beta-karotenu, luteinu či vitamínu A.

Co se týče příznivých účinků na lidský organismus, velké množství vlákniny pozitivně ovlivňuje naše trávení a pomáhá tělu zbavovat se škodlivých látek a toxinů. To ale není vše. Vláknina taktéž prospívá naší nervové soustavě a činnosti srdce. A pokud si dáváte záležet na tom, co jíte, dýně by rozhodně měla být součástí vaší vyvážené stravy.

Tipy, jak využít dýni v kuchyni
V případě, že rádi zkoušíte nové recepty, dýně je vděčnou surovinou. Nemusíte být nutně michelinští kuchaři, abyste zvládli připravit několik základních dýňových receptů. V letním období jistě oceníte odlehčenou verzi přílohy v podobě dýňového pyré. Skvěle se hodí k rybě i ke grilovanému masu. A když už jsme u masa, to můžete ochutit vynikajícím dýňovým olejem, který mu dodá skvělou chuť i vůni. Stejně tak se ale hodí i do salátů či studených pokrmů. Možná vás překvapí, že chuť dýňového oleje je mnohem výraznější, než jakou známe například u olivového oleje, který je dnes již téměř standardní součástí naší kuchyně.

Kvalitní dýňový olej lisovaný za studena obsahu 60 až 90 % důležitých nenasycených mastných kyselin. Nechybí v něm ani významné vitamíny E, A a K. Mezi příznivé účinky dýňového oleje na lidský organismus patří například zvýšení obranyschopnosti těla, za což může především příjem jódu, který je vázán v dýňovém oleji.

Dopřejte si denně 10 ml dýňového oleje a udělejte tak něco pro svou imunitu. Dýňový olej zároveň pomáhá prokrvovat mozek, je prevencí před kornatěním cév a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Mimo jiné ale prospívá i poškozeným vlasům, nehtům a pokožce, neboť podporuje regeneraci buněk a zároveň zpomaluje proces stárnutí.

Zdravé křoupání
Kromě dýňového oleje je však v kuchyni oblíbená i další surovina z dýně, a to dýňová semínka. Zajímá vás, jaká mají dýňová semínka účinky na naše zdraví? V případě, že vás trápí nedostatek zinku, dýňová semínka jsou jeho velkou zásobárnou. Zinek je důležitým pomocníkem například při nemocech štítné žlázy nebo prostaty, Dále se v dýňových semínkách nachází fosfor, železo, vápník, lecitin nebo vitamíny skupiny B. Co se týče dýňových semen a nutriční hodnoty, jsou významným zdrojem nenasycených mastných kyselin. Díky tomu nám pomáhají v boji s vysokým krevním tlakem i cholesterolem a jsou tak prevencí před infarktem nebo mrtvicí. Dýňové semínko neloupané navíc obsahuje ještě více nerozpustné vlákniny, která pomáhá čistit naše střeva a podporuje lepší trávení. A když už jsme u trávení, nelze nezmínit obsah esenciálních mastných kyselin Omega 3 i Omega 6.

Zajímá vás, jaká je doporučená denní dávka dýňových semínek?
Ideální je hrst, která obsahuje přibližně 50 gramů. Samozřejmě nejlepší formou jsou syrová, nesolená a neoloupaná dýňová semínka.

Autor: Kateřina Doul

Chovatelské potřebyPsi
AutorKateřina Doul
Blog-datum24.10.2016
ČlánkyZdravá strava