Erythritol

Erythritol je předním přírodním sladidlem s nulovým obsahem kalorií. Jedná se o méně problematickou alternativu slazení pokrmů než třeba kontroverzní aspartam. Svou chemickou strukturou patří do skupiny cukerných alkoholů. Do stejné skupiny patří i sorbitol, lactitol, manitol, xylitol a další. Erythritol v porovnání s běžným cukrem (sacharózou) poskytuje 70-80 % jeho sladkosti.

Mnoho osob vyhledává erythritol kvůli zachování nízkého příjmu kalorií a cukrů v jejich jídelníčku. Běžně jej najdeme v nízkokalorických potravinách a výrobcích bez přidaného cukru. Důvod, proč erythritol neposkytuje tělu kalorie ani sacharidy, je velmi prostý. Tělo jej není schopno metabolizovat, a tudíž ani využít pro zisk energie. Je velmi rychle vstřebán v tenkém střevě, avšak dál nemá absolutně žádnou známou funkci v lidském těle a je vyloučen močí.  

Přirozeně se vyskytuje v některých druzích ovoce a ve zkvašených potravinách, jako jsou:

  • vodní meloun,

  • hrušky

  • hrozny.

Malé množství erythritolu najdeme také v:

  • houbách,

  • sýru,

  • vínu,

  • pivu,

  • saké.

 

 

Jak se vyrábí erythritol?

Vyrábí se fermentací glukózy (hroznový cukr, krevní cukr) za přítomnosti geneticky upravených mikroorganismů. Tyto organismy jsou Trichosporonoides megachiliensis, Moniliella pollinis, atd. Dále se filtruje, krystalizuje a suší.

Erythritol byl poprvé objeven v roce 1848 skotským chemikem Johnem Stenhousem. Od 90. let je používán v Japonsku k výrobě želé, cukrovinek, marmelád, čokolády, jogurtů, nápojů a jako přirozená náhrada cukru. Je velmi populární také v USA. Od roku 2003 je erythritol povolen pro použití v potravinách v rámci EU.

 

Jaké jsou účinky erythritolu?

Velká část lidí volí erythritol jako první volbu sladidla, jelikož nezpůsobuje obrovský vzestup hladiny cukru v krvi. Neovlivňuje uvolňování inzulinu ze slinivky břišní. Je tedy obzvláště nápomocný při léčbě cukrovky. Díky tomu a navíc díky nulovému obsahu kalorií jej volí řada lidí s nadváhou pro pokles tělesné hmotnosti. Je třeba mít na paměti, že právě nízkokalorická jídla matou naše tělo a mozek. Po konzumaci jídla s erythritolem přijmeme sice míň kalorií než u stejného jídla oslazeného běžným cukrem, avšak našemu tělu tím pádem chybí energie a velí nám znovu se najíst. Na tento jev je třeba si dát pozor, aby nedošlo ke zbytečnému přejídání.

Erythritol může snížit zubní plak a nevede tedy ke vzniku zubního kazu.

 

Studie erythritolu

Studie měly za úkol pozorovat efekt erythritolu na 485 dětí školního věku. Každé z dětí konzumovalo čtyři cukrovinky s erythritolem, xylitolem nebo sorbitolem třikrát denně. V následujících testech byl pozorován nižší výskyt zubního kazu u dětí s erythritolovými cukrovinkami než u dětí se sladkostmi obsahujícími xylitol či sorbitol. Také byl zaznamenán větší časový odstup od vzniku zubního kazu u skupinky dětí s erythritolem.

V in vivo testech byl pozorován účinek erythritolu jako skvělého vychytávače OH radikálů. Je možné jej zařadit mezi antioxidanty. To jsou látky, které působí proti volným kyslíkovým radikálům vznikajícím při oxidačních procesech v těle nebo i mimo organismus. K oxidačnímu stresu přispívá špatná strava, znečištěné ovzduší a dlouhé vystavení UV světlu. Volné radikály způsobují poškození řetězce DNA buněk, to vede k narušení jejich funkce a vzniku patologických rekcí a urychlení stárnutí buněk.

Při výzkumu krys s diabetem erythritol vykazoval protektivní vliv na endotel (výstelka cév). Pomáhá tedy proti poškození cév způsobené vysokou hladinou cukru v krvi.

 

Na co si dát pozor při konzumaci erythritolu?

Oproti jiným cukernatým alkoholům využívaných jako umělá sladidla (xylitol, sorbitol, atd.) byl u erythritolu zaznamenán pouze mírný projímavý účinek. U některých osob se tento účinek dokonce vůbec neprojeví. Některé skupiny lidí by však měly být obzvlášť ostražité. Jedná se o osoby trpící například syndromem dráždivého tračníku, které jsou extrémně citlivé na tuto látku.

 

Autor: Kateřina Jiskrová, studentka 4. ročníku lékařské fakulty UK