Guarana

Pojďme si guaranu představit
Jde o keř, který roste v tropických pralesích Amazonie a velké oblibě se těšil hlavně mezi indiánskými kmeny. Indiáni guaranu využívali zejména kvůli jejím povzbuzujícím účinkům a také věřili, že jim dodá sílu.

Co má společného guarana s kávou?
Odpověď je jednoduchá: kofein. Řeknete si, tak to je pak jedno, jestli budu pít kávu nebo guaranu. Ale není to tak! Přestože obě obsahují kofein, ale s tím rozdílem, že kofein v kávě nás vzpruží na chvíli, kofein z guarany má dlouhotrvající účinek a nepřekyseluje žaludek, čili je tato alternativa "životabudiče" zdravější než kávový kofein. Kromě toho má guarana i další příznivé účinky na lidský organismus. Díky ní je možné potlačit deprese a lze ji použít i během rekonvalescence, např. po dlouhé a náročné nemoci. U žen může guarana zmírňovat menstruační bolesti, pozitivně působí na nervový a tělesný stav, stimuluje mozkové funkce a podporuje mozkovou činnost.

Pravidelné užívání guarany napomáhá zabraňuvať ukládání cholesterolu v cévách. Používají ji i ti, kteří se snaží zhubnout, protože snižuje chuť k jídlu a stimuluje odbourávání tuků. Na pozitivní účinky pro lidský organismus je guarana velmi bohatá. Ale jak už to v životě chodí, vše má své pro i proti, klady i zápory. Podobně je to i s guaranou. Pokud budeme konzumovat běžné dávky guarany, tak bychom měli pociťovat jen pozitivní účinky. Problém může nastat tehdy, pokud to s dávkováním přeženeme a přivodíme si zdravotní komplikace, např. žaludeční nevolnost, neklid, bušení srdce, bolesti hlavy, nervozitu, bolesti při močení, apod. Předávkování hrozí, pokud zkonzumujeme cca 20 g guaranové prášku. Také bychom se měli vyhnout užívání guarany večer, protože si můžeme způsobit poruchu spánku.

Vedlejší negativní účinky však guarana sama o sobě nemá. Její konzumace může našemu organismu pouze prospět, protože tento přírodní nápoj je bohatý na vitaminy B a C. V současnosti je guarana dostupná ve více formách, např. v podobě tablet, bonbonů, čaje, prášku či extraktu. Guarana v prášku je velmi oblíbenou formou. Můžete si z ní udělat chutný nápoj. Snad nejoblíbenější formou guarany je její extrakt, který má silnější účinky než samotná rostlina. Výhodou extraktu je, že postačí malé množství a účinky se dostaví rychle a vydrží dlouho. Pokud vás guarana zaujala alespoň tak jako mě, zkusme ji vyzkoušet. Možná v ní najdeme zalíbení a stane se pro nás dobrou a zdravou náhradou za kávu. A jako bonus s jejím užíváním získáme i řadu dalších pozitivních účinků.

Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum21.2.2017
ČlánkyZdraví