Jak nejlépe zvládnout nevolnosti v období těhotenství?

Snad každá žena - matka bude souhlasit se mnou, když řeknu, že těhotenství není vůbec pro ženu procházkou růžovým sadem a jednoduchá záležitost. V současnosti různé změny životního prostředí, náročná práce spojená častokrát se stresem, péče o rodinu se podepisují nejednou na našem zdraví a přinášejí všelijaké zdravotní potíže, komplikace a nemoci. V neposlední řadě i těžší prožívání těhotenského období. Starší generace žen, např. i naše matky, snášeli své těhotenství snadněji a některé z nich chodili do práce i přes svém pokročilém stadiu těhotenství. Kdoví, možná byli silnější, odolnější, zdravější než ženy v současnosti.

Snad nejtypičtějším průvodním jevem těhotenství je ranní nebo těhotenská nevolnost. Může nás totiž potkat nejen ráno, i když je zvykem označovat ji jako ranní, ale leckdy uprostřed dne. Je nepříjemná a vyčerpávající, ale po prvních třech měsících těhotenství by měla odeznít. Projevuje se nutkáním na zvracení nebo někdy i samotným zvracením. Hlavními příčinami nevolnosti jsou hormonální změny, ke kterým dochází v těle ženy.

Někdy však ani sama žena neumí rozpoznat příznaky těhotenství například od projevů chřipky nebo menstruačních bolestí. Dokonce se stává, že dostane menstruaci, přestože je již těhotná. Je to velmi individuální, a proto bychom neměli podceňovat jakékoliv změny v našem těle. Kromě pravděpodobných a jistých - potvrzených příznaků těhotenství, existují i ​​takové, které lze charakterizovat jako nejisté. K nim např. patří zvýšená teplota, výkyvy nálad, pálení žáhy, bolesti svalů, kloubů, ospalost, únava, častější močení, plynatost, nafouknuté břicho, citlivé nalité prsa, jemné krvácení / špinění / atd. Příznaky podobné nemoci, nachlazení či období těsně před menstruací. Každopádně bychom je neměli podceňovat!

K pravděpodobným příznakům těhotenství lze zařadit vynechání menstruace a pozitivní domácí těhotenský test. Toto jsou již jasnější signály, že se něco děje s naším tělem. Pod jistými tedy potvrzenými příznaky těhotenství rozumíme gynekologické vyšetření pomocí ultrazvuku.
Během těhotenství nám víří v hlavě nekonečné množství otázek, např. jak se o sebe starat, jak se stravovat, čemu se vyhýbat, zda můžeme cvičit, atd. A to se netýká jen prvorodiček. Každé těhotenství je pro ženu jiné, ​​ačkoli může rodit vícekrát, ale každé z nich prožívá úplně jinak.

Aby bylo těhotenství pro každou ženu co nejpříjemnější a zároveň obdobím radostného očekávání děťátka, nabízíme vám několik tipů, jak těhotenskou nevolnost co nejlépe zvládnout:

  • Jezte častěji během dne, ale menší porce jídla. Nenechte se však hladovou, protože těhotenství se hůře snáší s prázdným žaludkem.
  • Pokud trpíte hlavně ranní nevolností, je dobré, pokud si po probuzení zobnete něco lehkého, např. sušenky.
  • Pokud pociťujete žaludeční nevolnost, mohou vám pomoci některé druhy ovoce, např. banány nebo jablko.
  • Z potravin jsou nejlepší ty, které obsahují vyšší množství sacharidů / celozrnné pečivo, brambory, rýže, atd. /
  • Těžká jídla a káva mohou vyvolat pocity na zvracení nebo i samotné zvracení, proto je lepší si je během těhotenství odpustit.
  • Na uklidnění a celkový lepší pocit pijte bylinkové čaje, např. zázvorový čaj.
  • Při pocitu na zvracení se vsedě předkloňte a hlavu si dejte na chvíli mezi kolena.


I přesto, že těhotenství je pro každou ženu náročným obdobím, myslím, že všechny, které si jím prošly nebo procházejí, určitě nelitují! Pokud je žena připravena fyzicky, ale především psychicky na příchod svého děťátka na svět, těší se na jeho narození a má oporu svých nejbližších, o to snazší bude snášet všechny trampoty a úskalí spojené s těhotenstvím.


Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum23.2.2017
ČlánkyPro maminky