Jak rostou svaly?

Posilování
V první řadě je nutné zapřemýšlet nad vhodnou pohybovou aktivitou. Základní pravidlo znít, že zhubnout můžeme pouze díky úpravě stravy, ale svaly budeme nabírat jedině jejich stimulací v podobě vhodné pohybové aktivity. Nejvíce efektivní je posilování. Za začátku je dobré začít cviky s vlastní vahou a snažit se o jejich správné provedení. Precizně provedená technika je ve většině případů mnohem více prospěšná v porovnání s příliš velkým počtem opakování. Ideálním příkladem může být dřep, což je král všech cviků a pomáhá tvarovat hlavně spodní polovinu těla. Variant správného provedení může být více a všechno záleží na vaší flexibilitě. Pro začátek si zkuste stoupnout na šířku ramen a pokrčit nohy maximálně do pravého úhlu v koleni. Časem je možné jít ještě dále. Váhu tlačte do pat a při pohybu zpět vzhůru mějte rovná záda a pohled směřujte lehce nahoru před sebe. Snažte se zpevnit i střed těla. Jakmile si základní techniku osvojíte, můžete přidat závaží pro větší stimulaci svalů a jejich výraznější posilování. To platí víceméně u všech cviků.

Před začátkem vlastních tréninků se v posilovně vždy poraďte s někým zkušeným o správné technice jednotlivých cviků! Jejich špatných prováděním byste si totiž mohli více ublížit než udělat něco dobrého pro své tělo.

Stabilizační systém a krásná pevná postava
Krásně vytvarovaná postava a správné držení těla není pouze o těch velkých svalech, které jsou vidět. Velmi důležité jsou i vnitřní svaly podílející se na stabilizaci a správném držení těla při běžných činnostech. Vnitřní svaly se dobře procvičí například u jógy nebo pilates. Ideální variantou je prokládat běžné posilovací lehce nějakým cvičením zaměřeným na rozvoj mobility a posílení vnitřních svalů. V rámci zlepšení těchto dvou bodů se budou zlepšovat i vaše výkony a vše vám půjde o něco lépe.

S tím se pojí i pravidelné protahování neboli strečink po každém tréninku. V rámci protažení svalů si pomůžete k dosažení krásně tvarované postavy bez zbytečných disproporcí. Kvalitní protažení pomáhá i s odplavením kyseliny mléčné nahromaděné ve svalech po intenzivním výkonu a napomáhá efektivnější a rychlejší regeneraci. Vyzkoušet můžete i speciální akupresurní techniky. V dnešní době se těší velké oblibě masážní válec „foam roller“, který stimuluje důležité akupresurní body a pomocí tlaku pomáhá rychlejší obnově drobných prasklinek ve svalových vláknech. Technika je víceméně jednoduchá a bohatě si vystačíte se základními návody, jak postupovat.

Hubnutí a růst svalů? Jde to dohromady?
Řada lidí a hlavně tedy žen touží po hubnutí přebytečné hmoty a zároveň nabírání svalů. Dobrou zprávou je, že to není nic nemožného. To, co však některé odradí, může být nutnost trpělivosti a víry v proces. Máme zakořeněnou představu, že budete hubnout tím, že snížíme množství jídla. To je v zásadě správně, ale problém nastane ve chvíli, kdy jíme opravdu velmi málo. Těla nemá žádný prostor pro regeneraci a poslední, co v tuto chvíli chce, je tvorba svalové hmoty. V těchto okamžicích se naopak snaží uložit si každou přebytečnou kalorii a celá snaha nikam nevede.

Při úplných začátcích je dobré se nejdříve zaměřit na odstranění vyložené špatných potravin, které tělu nedávají nic prospěšného. Dalším bodem je zahájení fyzické aktivity. Až to začne trochu jít, je dobré snažit se stále vylepšovat jídelníček a jíst potraviny bohaté na vitamíny a minerály. Časem si budete moci všimnout toho, že se tělo začíná zpevňovat a tvoří se svaly. Ty jsou v porovnání s tukovou tkání méně prostorově náročné a spotřebují více energie, čímž zvyšují bazální metabolismus. Znamená to, že budete moci sníst více jídla a vaše tělo ho dokážete efektivně spálit a využít ideálně k tvorbě dalších svalových vláken.

Formování postavy začíná v kuchyni
V praxi to znamená, že cesta za krásnou postavou se neobejde bez pobytu v kuchyni. Pro výsledky se budete muset zamyslet nad tím, co jíte. Vyzkoušejte zdravé recepty a sami objevte to, co na vás funguje nejlépe. Pamatujte si, že čím pomalejší bude redukce, tím stabilnější budou výsledky. Hladovění v žádném případě není řešením. Ve stravě by neměly chybět zdroje zdravých sacharidů, ale i tuků a hlavně bílkovin. Nezapomeňte na to, že pro efektivní syntézu nových svalů je dobré přijímat alespoň 1 gram bílkovin na 1 kilogram tělesné váhy. I jejich doplnění v jídelníčku se můžete postarat například kvalitními rostlinnými proteiny. Při nabírání svalů je důležité najít vlastní rovnováhu a zalíbení v tomto novém životním stylu, protože jedině tak budou výsledky trvalé a nenastane obávaný jojo efekt.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum21.2.2017
ČlánkyKondice