Jak se stravovat v těhotenství

Stravování v těhotenství

Základem vhodného stravování během těhotenství je dostatečný příjem kalorií. Příjem energie by měl být pokud možno rozdělen mezi všechny tři základní složky stravy – sacharidy, tuky a bílkoviny. Během těhotenství se v žádném případě nesnažte držet dietu a naopak se soustřeďte na to, ať příliš nepociťujete pocity hladu. Kromě zmíněných základních složek stravy by měl jídelníček obsahovat i potraviny bohaté na vitamíny a minerální látky. Není to nutností, ale lepší bývá, pokud si jídla rozvrhnete do celého dne po kratších intervalech a dodržíte klasický režim – snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře.

Snažte se více zařazovat ovoce, zeleninu, kvalitní zdroje bílkovin, mléčné produkty, oříšky a podobně. Dodržujte pitný režim, kde by měla převládat čistá voda. Používejte rostlinné oleje. S doplněním vitamínu C může pomoci sušená kustovnice čínská a kávu nahradíte speciální Ajurvédskou kávou Shatawari.

Tip: Podívejte se na zdravé recepty a obelstěte nespoutané chutě výrobou chutných, ale zdravých pokrmů se všemi důležitými živinami.

Vaše dítě bude to, co jíte

Ne úplně doslova, ale správnou stravou výrazně pomůžete kvalitnímu vývoji malého človíčka. Výstavba nových buněk, tkání a orgánů si žádá nemalou porci energie a rozhodně záleží i na tom, z jakých zdrojů pochází. Sledujte dostatečný příjem vitamínů a minerálních látek a snažte se jíst co nejvíce přirozeně. Pokuste se nevynechávat žádnou složku v potravě, a jakmile vás začnou trápit chutě, zkuste jim porozumět. Mnohdy totiž značí chybějící určitý minerál či důležitý stopový prvek. Starost o správnou výživu rozhodně nekončí porodem, ale pokračuje i přes období kojení, kdy je nahrazena hlavní péčí o zajištění dostatečné výživy pro dítě.

Vitamíny pro těhotné

Důležitou složkou výživy je kromě běžné pestré stravy i správné množství vhodně zvolených doplňků pro těhotné. Zajištění doporučené denní dávky všech minerálů i vitamínů je totiž poměrně komplikované a objevující se chutě na nezdravé potraviny mohou vést k tomu, že nepřijmete odpovídající množství všech klíčových živin. Právě proto existují vitamínové přípravky pro těhotné, které jsou bohatým zdrojem všech důležitých minerálů a hlavně vitamínů. Pomáhají i během snahy o otěhotnění, kdy se starají nejen o zdraví miminka, ale i matky. Mezi hlavní doplňky stravy pro těhotné patří nejenom komplexní přípravky, ale i kyselina listová v tabletkách či omega-3 mastné kyseliny pro zdravý vývoj mozku a nervové soustavy u plodu.

Tip: Podívejte se na další články ze sekce pro maminky.

 

 

Co nejíst v těhotenství

V těhotenství se vyhněte zpracovaným potravinám nebo se je snažte alespoň omezit. Neprospívá ani nadměrné konzumace jednoduchých cukrů ze sladkostí. Omezte či úplně vyřaďte kofein. Samozřejmostí by mělo být vyhýbání se alkoholu. Snažte se omezit i uzeniny. V ideálním případě se úplně vyhněte pokrmům připravovaným ze syrového masa, jako je tatarák či sushi. Na kousky syrového masa si dávejte pozor i při vaření a ochutnávání pokrmů. Během těhotenství se může objevit cukrovka, která si bude žádat další úpravy jídelníčku. Konkrétní postup by vždy měl odpovídat vaší situaci, a proto je nutné vše pečlivě konzultovat s lékařem.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum4.4.2017
ČlánkyPro maminky, Zdravá strava