Jaké jsou zdravé oleje na vaření?

Zdravé oleje

Tuky jsou esenciální složkou naší stravy. Ovlivňují celou řadu důležitých procesů a bez nich dochází k rozhození fungování organismu. Záleží však i na tom, jaké tuky konzumujeme. V zásadě je možné tuky rozdělit na nasycené a nenasycené. Toto dělení je na základě obsahu dvojných vazeb ve sloučeninách mastných kyselin. Naše tělo potřebuje pro své správné fungování obě varianty. Na dostatečný příjem tuků z rostlinných zdrojů by měli pamatovat hlavně vegetariáni a vegani.

Při smažení a pečení se snažte vyhnout ztuženým tukům. Úprava ztužováním vytváří nevhodné sloučeniny, se kterými si náš organismus neumí efektivně poradit. Hlavním důvodem, proč se tuky ztužují, je dosažení lepších vlastností (roztíratelnosti, apod.) a prodloužení minimální doby spotřeby. Pokud můžete, vsaďte na čisté rostlinné oleje. Těch existuje celá řada a jejich vzájemným kombinováním dostanete do svého těla většinu nezbytných mastných kyselin.

Kokosový olej

Velmi oblíbený je hlavně kokosový olej. Obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny, které jsou v metabolismu často upřednostňovány jako zdroj energie a až při větším přebytku se ukládají do tukových zásob. Kokosový olej je vhodný na smažení. Často se přidává i do pečení. Existuje kokosový olej bez vůně a chuti, který lze přidat jak do sladkých tak slaných pokrmů. Úprava kokosového oleje při vyšších teplotách nepodněcuje vznik žádných nebezpečných sloučenin a je naopak doporučován.

Olivový olej

Další možností je olivový olej. Ten je ve své přírodní panenské formě využíván hlavně ve studené kuchyni, kdy si zachová všechny vitamíny a zdraví prospěšné látky. Dá se však použít i na krátké restování, kdy by však teplota neměla přesahovat 160˚C. To stejné platí i v případě, kdy olivový olej přidáváme jako přísadu pro pečení. Existují ale dokonce i speciální olivové oleje určené pro vyšší tepelnou úpravu.

Oleje lisované za studena

Do studené kuchyně a u olejů, které chcete využívat přímo, volte jejich neupravované verze. Nejvíce prospěšných látek si zachovají při lisování za studena. Nejlepší variantou pro váš organismus tedy budou přírodní panenské oleje lisované za studena při použití do salátů či jiných pokrmů bez výraznější tepelné úpravy. V takovém případě je zachováno maximum esenciálních látek a působením tepla se nevytváří toxické produkty zbytečně zatěžující náš organismus. Vyzkoušejte zdravé recepty a objevte pestrou paletu chutí nejrůznějších salátů, které při správném zvolení jednotlivých přísad a dostatečné porci dokážou krásně zasytit a doplnit zdraví prospěšné látky s vysokou nutriční hodnotou hlavně v oblasti vitamínů a minerálů.

 

Další používané oleje

Kromě kokosového a olivového oleje se v kuchyni můžeme setkat i s celou řadou dalších olejů. Jedná se například o arašídový olej, který snáší i vysoké teploty. Pro vysoko teplotní úpravu pokrmu se hodí i řepkový olej, který bývá často neprávem zatracován. Pro zpracování při vysokých teplotách se dá použít i palmový olej, ovšem metoda jeho získávání bývá ve značném rozporu s ekologicky udržitelným hospodářstvím. Velmi prospěšný i lněný olej, který sice není vhodný pro tepelnou úpravu, ale obsahuje cenné esenciální aminokyseliny a kyselinu linoleovou. Jedná se o vhodnou alternativu pro vegetariány, kteří nechtějí konzumovat ryby, ale zároveň chtějí mít vyvážený jídelníček bohatý právě i na tyto sloučeniny. Pražený sezamový olej má typickou výraznější chuť a často se používá jako koření v asijské či indické kuchyni. Určitě neuděláte chybu, když ho přidáte do salátu, omáček či polévek. Dobré je však přidat ho až víceméně po ukončení varu a použít ho jako konečné dochucovadlo, které se již nebude příliš převařovat.

Další možností je konopný olej, který má poměrně nízkou teplotu tepelného rozkladu, a proto se hodí hlavně do studené kuchyně. Neobsahuje THC a tudíž se nemusíte bát žádných psychotropních účinků. Pro zvýšení podílu zdravých tuků v potravinách je možné přidat i ořechová či arašídová másla. Ta se hodí na tepelnou úpravu hlavně při pečení.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum8.3.2017
ČlánkyZdravá strava