Které ořechy jsou pro vás nejlepší?

Obsah důležitých minerálních látek a mastných kyselin
Konzumace ořechů je v první řadě důležitá hlavně pro doplnění důležitých minerálních látek, jako je hořčík, vápník, zinek a další. Ořechy jsou navíc přibližně ze třetiny tvořeny mastnými kyselinami, které dohromady tvoří tuky. Existuje několik druhů mastných kyselin a ty, které se přirozeně vyskytují v ořechu, mývají vyvážený poměr nasycených a nenasycených řetězců. To je důležité z toho důvodu, že náš organismus potřebuje oba typy pro správnou funkci jednotlivých buněk. Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny vyskytující se nejenom v rybách, ale právě i v celé řadě ořechů, jsou proto nezbytné pro zdraví a správné fungování našeho organismu.

Denní porce ořechů

Správnou porci ořechů si stanovte podle své pohybové aktivity a v závislosti na dalších konzumovaných potravinách. Ideálně by se mělo jednat přibližně o 20 až 30 gramů ořechů za den. Jiné gramáže najdeme u stravovacích směrů, jako je „low carb“, kde je příjem energie ze sacharidů nahrazen zdrojem z tuků. Tehdy jsou právě ořechy nezastupitelnou složkou potravy. Navíc díky obsahu přírodních rostlinných bílkovin pomáhají vegetariánům a veganům pokrýt denní dávku důležitých aminokyselin.

Poměr živin

Při výběru vhodného druhu ořechu sledujeme nejen poměr samotných makroživin (tuky, sacharidy, bílkoviny), ale i obsah takzvaných mikronutrientů. To jsou stopové prvky ve formě minerálů a vitamínů, které jsou nezbytné pro optimální funkci organismu. Pokud je vaší snahou zhubnout, měl by být váš jídelníček vyvážený. Snížením příjmu kalorií často dochází k tomu, že je velmi obtížné splnit doporučenou denní dávku základních minerálů. S tím vám může pomoci právě kombinace několika druhů ořechů ve vyvážené směsi.

Para ořechy

Para ořechy známé i pod názvem brazilské ořechy obsahují velký podíl hořčíku, mědi, manganu, vápníku a zinku. Ve sto gramech se ukrývá 656 kalorií, z toho tvoří 12,3 g sacharidy, 14,3 g bílkoviny, 66,4 g tuku (hlavně mononenasycené mastné kyseliny) a 7,5 g vlákniny. Kromě toho jsou tyto poměrně zvláštně vypadající ořechy cenným doplněním minerálu selenu a vitamínů skupiny B a E.

Mandle

Mandle jsou velmi oblíbenými a chutnými ořechy. Jsou vhodné pro zdraví mozku, pomáhají snížit cholesterol a obsahují velké procento hořčíku nebo vápníku. Mandlové máslo je navíc skvělá pochoutka, ze které se dá připravit mnoho chutných dezertů. Oproti ostatním ořechům obsahují o něco méně kalorií a jsou tedy velmi vhodné do dietního jídelníčku. Sto gramů neloupaných mandlí obsahuje 637 kalorií, 20 gramů bílkovin, 19 gramů sacharidů, 53 gramů tuků a 12 gramů vlákniny.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou snadno dostupné a naprosto neocenitelné. Jejich tvar připomíná mozek a právě díky obsahu omega-3 mastných kyselin jsou nezbytné pro správné fungování nervového systému a mozku. Obsahují zinek, který pomáhá posilovat imunitní systém. Jsou bohaté i na hořčík nebo draslík, což jsou minerály pro správné fungování svalů, krásné vlasy, nehty a pro zabránění únavových stavů a depresí. Ve sto gramech se ukrývá 691 kalorií, 16 gramů bílkovin, 14 gramů sacharidů, 63 gramů tuků a 6 gramů vlákniny.

Kešu

Kešu ořechy jsou bohatým zdrojem selenu a vitamínu E. Najdeme v nich zdroj hořčíku a opět díky složení mastných kyselin se jedná o ideální potravinu pro správné fungování mozku a podporu jeho činnosti. Ve sto gramech kešu ořechů najdeme 50 gramů tuků, 16 gramů bílkovin, 21 gramů sacharidů a 3 gramy vlákniny.

Lískové ořechy

Lískové ořechy jsou dobré nejenom v pohádce O Popelce. Jejich výhodou je velmi dobrá stravitelnost. Jsou bohaté na vitamíny skupiny B, které pomáhají správné krvetvorbě, činnosti nervového systému, zdraví ledvin a dalším nezbytným funkcím. Z minerálů se v nich vyskytuje hlavně hořčík a fosfor, které jsou důležité proti únavě a pro zdraví kostí, zubů a kloubů. Lískooříškové máslo navíc chutná velmi podobně jako oblíbená sladká pomazánka a dokonce bez nezdravých cukrů. Ve sto gramech lískových ořechů najdeme 683 kalorií, 15 gramů bílkovin, 16 gramů sacharidů, 62 gramů tuků a 9 gramů vlákniny.

Makadamové ořechy

Jsou balzámem pro mozek a pomáhají zpomalovat stárnutí. Ideální poměr všech důležitých živin a speciální složení mastných kyselin se podílí na tom, že se jedná o velmi výživné a prospěšné plody. Obsah kyseliny palmitové navíc pomáhá regenerovat popálenou pokožku. Makadamové ořechy jsou tedy vhodné nejen pro podporu zdraví, ale i pro zachování krásného mladistvého vzhledu. Ve sto gramech najdeme 672 kalorií, 60 gramů tuku, 6 gramů sacharidů, 9 gramů vlákniny a 11 gramů bílkovin.

Tip: Ideální možností, jak do sebe dostat denní porci ořechů, je vyrobit si ořechové cukroví. Nemusí se nutně jednat o vánoční záležitost a inspirovat se můžete ve zdravých receptech z kvalitních surovin.

Autor: Šárka Suchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum30.11.2016
ČlánkyZdravá strava, Zdraví