Mandle, klíč ke zdravé dietě

Mandle jako zdravé ořechy
Mandloně jsou jedny z prvních stromů ořešákového typu na světě. Objevují se i v Bibli a mandle jsou už od pradávna vyhledávanou pochoutkou. Může za to jejich specifická chuť i naprosto jedinečné nutriční vlastnosti. Mandle obsahují až 20 různých flavonoidů, která mají prokazatelné účinky v rámci prevence proti onemocněním srdce a cév. Kromě toho jsou bohatým zdrojem mononenasycených mastných kyselin a zčásti obsahují polynasycené mastné kyseliny, které také přispívají proti kornatění tepen a brání vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Je překvapivé, že v jedné porci mandlí, která váží přibližně 30 gramů, najdeme až 3,5 gramů vlákniny.

Organismus pro své správné fungování potřebuje každodenní dávku různých minerálních látek. Právě v mandlích najdeme bohatý zdroj důležitého hořčíku, který je důležitý pro udržení dobré nálady a produktivity. Mandle obsahují i draslík a vápník, což jsou minerály odpovědné za zdraví kostí, zubů, nehtů, ale i za správnou svalovou regeneraci a zlepšování fyzické výkonnosti. Kombinace všech těchto minerálních látek se podílí na přirozeném snížení krevního tlaku. V mandlích se navíc ukrývají i rostlinné steroly, což jsou látky, které pomáhají snížit hladinu špatného cholesterolu a brání jeho vstřebávání přímo z trávicího traktu. Konzumace mandlí je tedy vhodná i pro osoby, které trpí zvýšeným krevním tlakem nebo vysokou hladinou cholesterolu. Mandle ukrývají i zdroj železa, fosforu a rostlinných proteinů s velmi dobrým složením aminokyselin. S dávkou mandlí do svého těla navíc dostanete porci vitamínu E a vitamínů skupiny B.

Mandlové máslo, mléko nebo mouka
Mandlové máslo je pochoutka sama o sobě. Jemně mleté mandle vytvoří typickou máslovitou konzistenci, která si v ničem nezadá s oblíbeným arašídovým máslem. Rozdíl je však v tom, že mandlové máslo ukrývá mnohem více minerálních látek a je lepší volbou při snaze o zdravý životní styl. Kromě toho se z mandlí vyrábí i mléko, které slouží jako veganská náhrada do pokrmů. Mandlové mléko má jemnou chuť, která se dá snadno vylepšit pomocí různého dochucení. Ocení ho milovníci sladkých receptů a všichni lidé, kteří trpí intolerancí na laktózu.

Díky vysokému obsahu zdravých tuků a bílkovin a naopak nízkému obsahu sacharidů se mandle hodí do stravovacích režimů, které dovolují pouze omezené množství sacharidů. Mandlová mouka je tak skvělou alternativou, jak vytvořit chutný dezert bez nutnosti použití klasické pšeničné mouky. Jedná se i o výbornou alternativu pro všechny, kteří ze svého jídelníčku vyřadily lepek ať už kvůli zdravotním problémům nebo pouze proto, že se cítí lépe při jeho vynechání.

V kosmetice se používá i mandlový olej, který má výborné hydratační a výživné vlastnosti pro pokožku, vlasy nebo nehty. I samotná konzumace mandlí v jakékoliv podobě pomáhá vyživovat vlasy, pokožku i nehty zevnitř a napomáhá tak jejich kráse.

Jak zhubnout díky zařazení mandlí do jídelníčku?
To, že budete jíst za den jednu hrst mandlí denně, bude mít pozitivní efekt na vaše zdraví. Může to vést i ke snížení tělesné hmotnosti, ale samo o sobě to nestačí. Bude nutné zařadit pravidelný a každodenní pohyb. Myslete na to, že stačí upřednostnit schody před výtahem nebo jít do práce a školy pěšky. Zařazení mandlí pomáhá pokrýt denní příjem minerálů a vitamínů, které jsou klíčové pro udržení hormonální rovnováhy. Zabráníte tím nekontrolovatelným chutím na sladké a nezdravé potraviny, což může výrazně ohrozit celý váš úspěch a zdárné dodržování dietního jídelníčku. Dejte si však pozor na to, že mandle díky vysokému procentu tuků obsahují poměrně hodně kalorií.

Nutriční hodnoty 100 gramů neoloupaných mandlí:
Energie: 2447 kJ / 592 kcal
Tuky: 49.4 g
Sacharidy: 9.5 g – z toho cukry 3.9 g
Vláknina: 14.3 g
Bílkoviny: 21.2 g
Sůl: 0.88 g

Denní porce by měla obsahovat přibližně 20 až 30 gramů v závislosti na vaší fyzické aktivitě a dalších potravinách přijatých během dne. Někomu bude vyhovovat zařadit mandle na začátek dne, jiný si je dá spíše jako večerní svačinku. Oba přístupy jsou v zásadě správné a skutečně záleží pouze na tom, co za den sníte. Pro usnadnění hubnutí můžete využít i přírodní spalovače tuků, které přirozeně pomáhají zrychlit metabolismus, který dokáže využít více energie přijaté z potravy i uložené v tukových zásobách. Základem je dodržování jídelníčku a hlavně vytrvalost. Spolu se zdravými návyky se brzo dostanete nejen ke své vysněné postavě, ale i ke spokojenosti nad sebou samými.

Tip: Podívejte se na článek o cestě ke zdravému tělu a duši.

Vyzkoušejte zdravé recepty, které obsahují mandle nebo mandlové máslo. Nemusíte se omezovat jenom na samostatnou konzumaci mandlí, ale použijte jejich chuť pro ozvláštnění různých dezertů. Doporučujeme například banánový puding z ořechového másla.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum29.12.2016
ČlánkyKondice, Zdravá strava