Mandlová mouka

Lidé milují mandle pro svoji lahodnou chuť, pro nízký obsah sacharidů, a protože neobsahují lepek. Mandlová mouka je vhodná pro vegetariány, pro ty co drží Paleo dietu nebo nechtějí péct z klasické mouky. Vyrábí se ze sladkých mandlí (Prunus Amygdalus), které se nejprve oloupou a potom umelou v mlýnku na ořechy. Mleté mandle se skladují v ledničce, kde vydrží déle čerstvé.

Nutriční složeni:
Mandlová mouka je dobrým zdrojem energie. Jedna čtvrtina šálku má v sobě 140 kalorií, 6 gramů sacharidů, 5 gramů bílkovin, 3 gramy vlákniny a 11 gramů mononenasycených tuků, které chrání před rozvojem nemocí srdce, pomáhají předcházet ateroskleróze a stabilizují hladinu cholesterolu.

Je to univerzální bezlepková mouka na pečení, na rozdíl od klasické mouky má 3x méně sacharidů a je nabitá řadou vitamínů. Jeden šálek mandlové mouky pokryje 40 % denní dávky vitamínu E. Dále v ní najdete vitamín B12, kyselinou listovou a niacin. Má antioxidační vlastnosti a posiluje imunitu.

Kromě vitamínů obsahuje fosfor, zinek, hořčík (20 % doporučené denní dávky), železo (14 % doporučené denní dávky), draslík (6 % doporučené denní dávky) a vápník, který je důležitý pro zdravé kosti. Málokdo ví, že 100 g mandlí má přibližně stejné množství vápníku, jako jeden šálek plnotučného mléka.

Bezlepková mouka:
Receptů z mandlové mouky je nespočet. Hodí se na pečení muffinů, chleba, sušenek a mandlového cukroví. Obsahuje optimální kombinaci tuků, bílkovin a vlákniny, která dodává pocit sytosti a tak pomáhá udržovat hmotnost v rovnováze. Mandlová mouka skvěle nahrazuje obyčejnou pšeničnou mouku a je vhodná pro celiaky. Cena za kvalitní BIO mandlovou mouku (za 200 g balení) se pohybuje okolo 100 Kč. Neváhejte, vyzkoušejte ji a napečte si doma zdravé cukroví.

Mandlová mouka recept:

Paleo Brownies
Složení:

Postup:
V míse nejprve smíchejte mandlovou mouku se solí a jedlou sodou, potom přidejte tmavou čokoládu, datle, kokosový olej, vejce a Stévii. Těsto zpracujte dohladka, vylijte na plech vyložený pečícím papírem a pečte na 180 ºC po dobu 22 minut. Nechte vychladnout a můžete podávat.

Mandle na hubnutí
Studie, která trvala 24 týdnů, publikovaná v časopise Mezinárodní deník pro obezitu a související metabolické poruchy hodnotila účinek mandlí oproti komplexním sacharidům na 65 dospělých, kteří trpěli nadváhou nebo byli obézní. Polovina účastníků držela nízkokalorickou dietu zahrnující konzumaci 100 g mandlí denně. Druhá polovina jedla nízkokalorické potraviny s přídavkem komplexních sacharidů. Obě skupiny spotřebovaly stejné množství kalorií a bílkovin.

Studie tvrdí, že jedlíci konzumující mandle měli úbytek hmotnosti o 62 % větší než druhá skupina. Výzkumníci rovněž dospěli k závěru, že nízkokalorická dieta včetně mandlí eliminuje zdravotní problémy spojené s metabolickým syndromem. Někteří jedinci jsou citliví na různé druhy ořechů. Mandlové mouce by se měli vyhnout lidé, trpící alergií na potraviny. Může totiž dojít k obranné reakci těla, která se projevuje kožními vyrážkami, dýchacími obtížemi, bolestmi břicha a zažívacími problémy.

Autor: Michaela Hynková

Chovatelské potřebyPsi
AutorMichaela Hynková
Blog-datum16.2.2017
ČlánkyZdravá strava