Může vynechávání snídaně způsobit obezitu?

Známe to asi všichni: shon, stres, povinnosti, ráno nic nestíháme, možná uvařit si kávu a vypít ji doslova za pochodu ještě horkou, abychom nebyli zdržováni do práce. A už vůbec nemůže být řeč o tom, že bychom si ráno klidně sedli a vychutnali si dobrou snídaně. Jsou však i tací, kteří by možná čas na snídani měli, ale záměrně si je nedají v rámci hubnutí myslíc si, že pokud první jídlo vloží do úst až na oběd, tak jim to pomůže zhubnout. No možná nevědí, jak moc se mýlí! Ne že nezhubnou, ale právě naopak! Výsledkem bude, že ještě více přiberou, nemluvě o dalších vážnějších zdravotních problémech, které si můžeme přivodit tím, že budeme vynechávat snídani z našeho jídelníčku. Proč je tomu tak? Odpověď je prostá! Člověk, který nesnídá, má později tendenci dohnat chybějící snídaně na oběd nebo na večeři. Všichni velmi dobře víme, jaký dokáže být hlad neúprosný. Hladový člověk má pak problémy udržet si kontrolu nad výběrem jídla a hlavně jeho množstvím. Takhle nějak si to umíme vysvětlit a zdůvodnit jako laici. Pravdou však je, že to není žádný výmysl.

Problematikou snídaně / nesnídaně se zabývají i mnozí vědci či odborníci na danou problematiku, kteří na základě svých studií a výzkumů přišli na to, že lidé, kteří pravidelně snídají, mají třikrát menší pravděpodobnost, že se stanou obézními, ve srovnání s těmi, kteří snídaně vynechávají. Ti mají dvakrát větší pravděpodobnost, že budou mít problémy s hladinou cukru v krvi, což zvyšuje riziko vývoje cukrovky, nebo se zvýšením hladiny cholesterolu, což je rizikový faktor pro onemocnění srdce. Vědci se domnívají, že konzumace prvního jídla ráno pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi, což reguluje chuť a energii. Lidé, kteří pravidelně snídají, mají menší pravděpodobnost, že budou přes den pociťovat hlad, a méně se přejídají.

Z uvedeného vyplývá, že snídaně je velmi důležitá pro naše zdraví a měla by být jednoznačně součástí našeho jídelníčku. Ale i v tomto případě platí pravidlo, že ne každé jídlo na snídani je zdravé! Pokud přemýšlíme o sestavení zdravého jídelníčku, měli bychom se vyvarovat nejčastějších chyb při konzumaci snídaně!

Nejběžnější chybou, které se při snídani dopouštíme, jsou typické snídaňové potraviny. Většina z nich je vysoce zpracovaných, plných cukru. Příklady jsou cereálie, pečivo, bagety a jiné z obilí vyrobené potraviny. Tyto patří mezi vůbec nejhorší věci, které můžeme na snídani konzumovat. Sice dočasně utiší hlad, ale koledujeme si o metabolickou pohromu, přibrání na váze a zdravotní potíže spojené s obezitou.

Pokud chceme zdravě snídat, tak ideální snídaňovou potravinou jsou např. vejce od organicky chovaných slepic. A čím méně je vaříme, tím lépe, protože mnoho živin v žloutku je citlivých na teplo, které je ničí. Proto vajíčka naměkko jsou ideální. Případně druhou možností je konzumovat k snídani stejná jídla, které se běžně podávají jako oběd nebo večeře. Pohrdnout nemusíme ani zbytky večeře z předešlého dne.

Pokud se snažíte zhubnout, rozhodně by vás mělo zajímat denní množství kalorií, které přijímáte nebo byste měli přijímat. Řešením určitě není vynechávání snídaně a pak oběd či večeře do prasknutí žaludku.

Problém nadváhy však v dnešní době netrápí jen dospělé. Stále více přibývají případy obezity u dětí právě z důvodu nesprávného stravování a také i nedostatku pohybu. Zdravá jídla a sportování nahradila nezdravá strava a vysedávání dětí před televizí či počítačem. Nesprávný životní styl dětí se tak projevuje na jejich zdraví. A bohužel, někteří rodiče se vzpamatují až tehdy, když je již příliš pozdě na změnu, nebo má jejich dítě kvůli obezitě vážné zdravotní problémy.

Jak tedy sestavit jídelníček dětí tak, aby se nestaly obézními již v dětském věku? Jaké svačiny jim dávat a jak by mělo vypadat stravování školáka? Existuje několik základních pravidel, které bychom měli jako rodiče dodržovat:

    • dítě musí jíst pravidelně během dne, včetně snídaně - pokud má dítě problém se snídaní, nezapomeňte mu sbalit větší svačinu nebo přibalit jídlo, které může např. sníst po příchodu do školy a na snídani mu připravte alespoň teplý nápoj (např. čaj)

    • bez vaření a teplých jídel redukce hmotnosti není možná - a to u nikoho z nás, natož u dětí

    • dítě se musí dostatečně hýbat - vymýšlejte mu aktivitu, povzbuzujte ho v kroužcích

    • jídlo si pro dítě připravujte předem - vyhnete se tak rychlým nákupem polotovarů nebo hotových jídel, které nemají se zdravým stravováním nic společného

    • Nezapomínejte na pitný režim - vyhýbejte se slazeným nápojům

    • Nekupujte sladkosti a sušenky - i doma umíte rychle a snadno připravit zdravé dezerty, moučníky či pamlsky

Co připravit dětem k snídani?
Můžete jim připravit to, co jim chutná - sladké i slané snídaně. Důležité je, aby děti snídali kvalitní potraviny a tento pozitivní zvyk jim zůstane i do budoucna. Nic nezkazíte například kvalitní šunkou, sýrem, zeleninou nebo jim můžete nabídnout vajíčkovou omeletu či bílý jogurt s medem, ovoce, vánočku s máslem a medem, kakao nebo kvalitní ovocný džus. Dalším krokem je zdravá svačina. Například čerstvé nebo sušené ovoce, celozrnné pečivo s kvalitní šunkou, sýrem a zeleninou, jogurt se sušenkami, mix zeleniny.

Pokud naučíme děti správným návykům již v raném věku, určitě si tyto pozitivní zvyklosti převezmou i do dospělosti. Ať už v případě dospělých nebo dětí neměli bychom podceňovat náš nebo dětský jídelníček a své zdraví i zdraví našich dětí. Neboť pokud naše tělo bude bít na poplach, už bude příliš pozdě. O to více to platí v případě nesprávného stravování dětí, které se vyvíjejí. Dětskou obezitu porazí totiž pouze zdravá životospráva.

Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum21.3.2017
ČlánkyLinie