Nezdravé potraviny - seznam, kterému bychom se měli vyvarovat

Každý organismus má určité požadavky pro stravu, aby se dokázal udržet ve zdravém stavu. Proto samozřejmě nebude překvapením, že i nám může konzumace nekvalitních a nezdravých jídel značně uškodit. Vždy je ale zde to nekonečné dohadování se sám se sebou – je to zdravé, nebo nezdravé jídlo? Jaké tekutiny jsou zdravé? Kde mám zjistit, co je nezdravé pro děti? Níže vám vypíšu seznam potravin, který by vám mohl na vaše otázky odpovědět.  

Zákeřné ovocné džusy
Kolikrát jsem slyšela: „Vezmu si raději ten 100% džus, můžu ho vypít hodně, protože je zdravý.“ Ve srovnání s normálními džusy jistě zdravější je, ale pokud vypijete celý jeden nebo dva litry za den, budete přeslazení až běda. Ve 250 ml džusu se totiž skrývá v přepočtu kolem 6 kostek cukru. Zákeřné je ale i samotné ovoce. Musí se nalézt správná míra. Džusy by se měli ředit s vodou a určitě nezařazovat do jídelníčku každý den.

Umělá barviva – krása na úkor zdraví
Všechny možné druhy sladkostí, jogurtů nebo i nápojů obsahují umělá barviva. Každý obchodník potřebuje prodat co nejvíce zboží a po nevábně vypadajícím zboží by mu nikdo nesáhl. V tom má samozřejmě v jistém ohledu pravdu, ale není problém, aby umělá barviva nahradil přírodními. Odhoďte tedy svou lenost a naučte se číst etikety. Pokud v nich najdete výtažky z červené řepy, beta karoteny, chlorofyly, kurkumin a další jste na správné cestě. Takové výrobky si můžete odnést domů a nemít strach, že tolik ublíží vaší rodině.

Tzv. taveňáky jako součást nejlepší snídaně?
Tavené sýry se u nás těší velké oblibě a já pořád neznám důvod. Pravděpodobně jsou levné a dokážou zaplácnout náš žaludek na celý den. Jejich konzumace se ale opravdu nedoporučuje, protože obsahují tavící soli, které mají na svědomí řadu trávicích potíží, překyselení nebo nedostatku vápníku v kostech. Raději sáhněte po tvrdých sýrech!

Jednou pro vždy se naučte říkat bujónům a kořenícím směsím ne!
Jsou levné, všude dostupné a ušetří nám mnohem času. Na oplátku si ale berou velkou daň. Mají v sobě mnoho glutamátů, které zapříčinily mnoho zdravotních potíží nemalého rázu. Dalo by se i říct, že konzumace tavených sýrů je oproti tomu procházka růžovou zahradou. Ulevte svému zdraví a raději si udělejte domácí vývar a připravte své vlastní koření. Bude aspoň chuťově ušitý přímo vám na míru.

S kompotovým ovocem do náruče obezity
Sušené a kompotové ovoce, které prošlo průmyslovou úpravou, v sobě obsahuje velké množství jednoduchých cukrů, které přispívají k rozvoji obezity. Jak jsem již jednou v článku zmiňovala, ovoce v sobě samo o sobě má plno cukru, ale úpravou se jeho množství mnohonásobně zvýší. Obecně platí pravidlo, že by se mělo ovoce jíst hlavně čerstvé – tedy to, které momentální sezóna nabízí.

Umělá sladidla vám život osladí jen na oko
Přidané cukry a umělá sladidla už z názvu napovídají, že se jedná o něco navíc, co jistě nebude mít žádoucí účinky. Pokud nepřispívají na tvorbě nějakého onemocnění, můžete i být jistí, že spolehlivě zpět vyvolají pocit hladu. Sledujte tedy etikety a hledejte raději přírodní sladidla nebo potraviny, které jsou plně bez sladidel. 

Potraviny ošetřené pesticidy
Většina ovoce a zeleniny, které najdete v obchodech, jsou ošetřená pesticidy. Bohužel se s tím nedá nic dělat – rádo si na nich pochutnávají i jiná stvoření než my. Za následek to ale má, že se zdravá potravina stává v mžiku nezdravou. Máte v okolí někoho, kdo si pěstuje na zahrádce své vlastní plodiny a má jich nadbytek? Výborně, je na čase, abyste s ním hodili kus řeči.

Rychlé nezdravé svačinky – salámy a párky
V dnešní době je už doufám velké povědomí o tom, že salámy a párky si mohou o mase jenom zdát. Nesmí se samozřejmě vše házet do jednoho pytle – někteří výrobci se snaží zlepšovat, ale pořád to není ono. Doporučuji se zaměřit na obsah masa. Pokud je zde napsáno něco, čemu nerozumíte, neberte je. Ani u pultu se při nákupu salámu nebojte zjistit, co si to vlastně budete odnášet domů.

Chipsy pro zvýšení chuti k jídlu
Chipsy jsou se sladkostmi vlastně jedny z nejnezdravějších lákadel. Brambůrky mnohdy nezpůsobují sytost, a proto si ani nevšimnete, že jich ve vás zmizel celý balíček. Obsahují i glutamát sodný, který je do potravin přidáván pro zlepšení chuti, ale hlavně za účelem zvýšení chuti k jídlu.

Autor: Tereza Župová

Chovatelské potřebyPsi
AutorTereza Župová
Blog-datum26.9.2016
ČlánkyZdravá strava