Nižší hladiny cukru v krvi zlepšují trávení

Každá buňka v těle potřebuje cukr, aby fungovala správně. Glukóza je hlavní zdroj energie pro  tělo, jeho nedostatek může způsobit mnoho problémů. Mezi časté příznaky nízké hladiny cukru v krvi patří: slabost, malátnost, závratě, nervozita, úzkost, podrážděnost, rozmazané vidění, bolest hlavy, zmatenost, zimnice, pocení, brnění v ústech a hlad. Během noci můžete mít noční můry.

Zažívání a oběhový systém:
Po jídle začne trávící systém rozkládat sacharidy a přemění je na glukózu, kterou použije jako palivo pro tělo. Jakmile hladina cukru v krvi stoupá, slinivka břišní uvolní inzulín, ten pomáhá glukóze cestovat v rámci krevního řečiště do buněk po celém těle. Přebytek glukózy se ukládá v játrech. Hladinu cukru si musejí hlídat především diabetici závislí na inzulínu.

Pokud několik hodin hladovíte, hladina cukru v krvi jde dolů, slinivka začne uvolňovat hormon zvaný glukagon. Ten podporuje játra ve zpracování uložených cukrů a pouští je do krevního oběhu. Pokud jste zdraví, hladina cukru by měla zůstav v optimálním rozmezí do dalšího jídla.

Dieta při cukrovce:
Máte-li zvýšenou hladinu cukru v krvi nebo cukrovku měli byste zhubnout a upravit jídelníček. Pouhých 5 % až 10 % ztracené hmotnosti dokáže snížit hladinu cukru v krvi, krevní tlak a cholesterol.  Zdravý jídelníček a nižší váha se projeví na lepší náladě a větším množstvím energie.

Jezte více:

  • Zdravých tuků ze syrových ořechů, olivového oleje, rybího oleje, lněného semínka, plnotučného mléka nebo avokáda.
  • Ovoce a zeleninu, cereálie s vysokým obsahem vlákniny, celozrnné pečivo nebo luštěniny.
  • Kuřecí, krůtí a rybí maso z bio farem.
  • Vysoce kvalitní bílkoviny, jako jsou vejce, fazole, mléko, sýry a neslazené bílé jogurty.

Jezte méně:

  • Saturované tuky a smažené potraviny.

  • Balené potraviny, rychlé občerstvení, sladkosti, pečivo, chipsy a cukrovinky.

  • Bílý chléb, sladké obiloviny a rafinované těstoviny.

  • Červené maso ze zvířat krmených antibiotiky, růstovými hormony a nevhodným krmivem.

  • Nízkotučné mléčné výrobky a jogurty, které místo tuků mají více cukru.

Vláknina reguluje vysokou hladinu cukru v krvi:
Jíte dostatek vlákniny? Nejenže pomáhá při trávení, ale také reguluje diabetes druhého stupně a jako bonus více zasytí. Rozpustná vláknina se nachází v ovesných vločkách, fazolích, psylliu a jablkách. Podporuje dobrý zdravotní stav střev, eliminuje nadýmání, kontroluje hladinu krevního cukru a detoxikuje. Část vlákniny prochází trávícím traktem neporušená. To znamená, že potraviny bohaté na vlákninu nezpůsobují prudký vzestup krevního cukru.

Hodnoty cukru v krvi:
Hladina glukózy v krvi se během dne mění. U zdravého člověka při probuzení je okolo 100 mg/dl. Před jídlem je to 70 – 99 mg/dl. Dvě hodiny po jídle je to 140/ mg/dl. Americká diabetická asociace doporučuje udržovat hladinu cukru v krvi před jídlem od 80 do 130 mg/dl a 2 hodiny po jídle pod 180 mg/dl.

Autor: Michaela Hynková

Chovatelské potřebyPsi
AutorMichaela Hynková
Blog-datum15.2.2017
ČlánkyZdravá strava, Zdraví