Potraviny, které bojují se záněty

V případě, že máte jasné příznaky zánětů, je léčba o poznání jasnější. Chronické zánětlivé procesy však mohou v našem organismu probíhat i skrytě, aniž bychom věděli, o jaký zánět se jedná. Trápí-li vás obtíže jako zvýšená teplota, častá únava, dlouhodobá vyčerpanost či průjem, může se jednat o příznaky oznamující přítomnost zánětu. Kromě toho tělo často zadržuje v organismu toxiny. V neposlední řadě záněty způsobují neschopnost těla hubnout.

Proč jsou záněty nebezpečné?
Věděli jste, že zanedbané chronické záněty mohou vytvářet ideální prostředí pro rozvoj rakoviny? Zánět je svým způsobem pro náš organismus nepostradatelný, neboť je reakcí imunitního systému na to, že něco je špatně. Neléčený však může ohrozit i naše zdraví, a proto nepodceňujte ani sebemenší záněty. Příkladem je třeba zánět prostaty, který se může rozrůst až do rakoviny prostaty, či zánět střeva, který bohužel může dozrát až do rakoviny tlustého střeva.

Mezi nejčastější skryté záněty, které nás často trápí, patří záněty močového ústrojí, záněty v trávicím traktu, záněty zubů i dásní, nosních dutin či uší. Pokud se objeví náznaky zánětu, ještě než vyrazíte k lékaři či rovnou do lékárny, vyzkoušejte pár přírodních pomocníků, kteří dovedou se záněty účinně bojovat.

Pomoc z přírody
V boji s chronickými záněty jsou naprostou jedničkou omega-3 mastné kyseliny. Do svého jídelníčku tak zařaďte dostatek ořechů, semínek a ryb. Vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin je mimo jiné lněný olej a rybí tuk, které jsou skvělou prevencí před tvorbou zánětů. V případě, že je v organismu rovnováha mezi omega-6 a omega-3 mastnými kyselinami, pak je tělo přirozeně chráněno před vznikem chronických zánětů. V důsledku špatného stravování však velice často převažuje omega-6 mastná kyselina, čímž se zvyšuje i výskyt chronických zánětů.

Univerzálním pomocníkem proti zánětům je například koření kurkuma. Kromě protizánětlivých účinků však kurkuma dokáže pomoci i při nachlazení nebo zánětu průdušek. Další potravinou, kterou můžete použít na jakýkoliv zánět v těle, je cibule. V kombinaci s horkým tvarohem pak cibule dokáže ve formě obkladu doslova zázraky. Protizánětlivé účinky má i česnek, který má navíc antioxidační schopnosti. Se záněty v těle taktéž dobře bojují látky obsažené v celeru. Celer zároveň působí antibakteriálně a pomáhá dezinfikovat močové cesty. Mezi další protizánětlivé potraviny patří například zázvor, tymián, bazalka, máta, rozmarýn, rybíz, řepík, heřmánek či měsíček.

Na časté záněty dásní je výborný odvar z jednoho dílu máty, jednoho dílu přesličky rolní a dvou dílů šalvěje. Zánětům močových cest lze předcházet pravidelnou konzumací brusinek, brusinkové šťávy či sušených brusinek. Brusinky jsou rovněž prevenci před vznikem zánětu ledvin. Kromě toho je důležitý i pravidelný pitný režim. I na první pohled obyčejné záněty mohou být obzvláště nebezpečné pro těhotné ženy, neboť s sebou nesou riziko předčasného porodu či poporodní infekce. Nejčastější příčinou vzniku zánětů jsou v těhotenství bakterie. Jednou z častých bakterií, které mohou způsobit komplikace, je například streptokok.

Žijte zdravěji
Abyste snížili riziko vzniku zánětu, jezte ovoce a zeleninu, které jsou bohaté na vitamíny a minerální látky a pomohou vám posílit imunitu vašeho těla. Kromě toho by měla být vaše strava pestrá a vyvážená. Samozřejmostí je i pravidelný přísun tekutin. Abyste podpořili vaši imunitu a zároveň ještě regulovali záněty, je vhodné užívat i doplňky stravy, které obsahují antioxidanty jako resveratrol či kurkumin, které mají protizánětlivé účinky.

Autor: Kateřina Doul

Chovatelské potřebyPsi
AutorKateřina Doul
Blog-datum14.2.2017
ČlánkyZdraví