Potraviny, které sníží cholesterol přirozenou cestou

Dva druhy cholesterolů
Cholesteroly jsou steroidní látky, které se přirozeně vyskytují v našem těle. Jsou důležitou stavební součástí buněčných stěn a membrán. Jejich úloha je esenciální, a pokud by v našem těle nebyla žádná látka na bázi cholesterolu, nemohli bychom žít. Existují však dva základní druhy. Jeden z nich nese označení LDL a je považován za ten, který nám spíše škodí. Povaha této sloučeniny se totiž usazuje v cévách a může způsobit až jejich ucpání. Oproti tomu HDL cholesterol je ten „hodný“, který nezbytně potřebujeme a podílí se i na odbourávání špatného cholesterolu. V ideálním případě v našem těle převažuje rovnováha s lehkou převahou právě HDL cholesterolu, který stimuluje přirozený metabolismus špatného cholesterolu.

Jak zjistím své hodnoty cholesterolu?
Přesné hodnoty hladiny cholesterolu v krvi zjistíte návštěvou u lékaře, který vám provede jednoduchý a levný test. Na jeho základě zjistíte, zda je vaše hladina LDL cholesterolu zvýšená, nebo je vše v normě. Průměrná hladina cholesterolu se pohybuje od 5 - 5,6 mmol na litr. Rizikové hodnoty začínají na 6,5 mmol na litr a při vyšších číslech je skutečně nutné změnit životosprávu. Ideální hodnoty se pohybují v rozmezí do 4,5 mmol na litr.

Vysoká hladina špatného LDL cholesterolu
Pokud vám test zjistil vysokou hladinu cholesterolu, budete se muset důkladně zamyslet nad svým životním stylem. Naše tělo je totiž tvořeno hlavně z toho, co do něj dáme. Znamená to, že váš zdravotní stav je z velké části ovlivněn přijímanou potravou. Snížení hladiny špatného cholesterolu tedy nemusí nutně spočívat v užívání speciálních prášků. V celé řadě případů bohatě postačí nahrazení nezdravých jídel správnými pokrmy, jejichž přirozený účinek je právě snižování hladiny tohoto typu cholesterolu.

Potraviny pro snížení cholesterolu
Ryby a potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny jsou jednou z cest, jak přirozeně zvýšit hladinu hodného cholesterolu a tím i částečně snížit špatný cholesterol. Pozitivní účinky má i pravidelná konzumace chia semínek, které obsahují zdravé tuky. Do své stravy zařaďte i ořechy, jako jsou mandle nebo vlašské ořechy. Vhodné jsou i kešu ořechy. Obsahují široké spektrum minerálů a zdravých tuků, které se podílejí na snižování špatného cholesterolu a podporují pevnost cév. Na druhou stranu je však nutné hlídat denní porce, protože ořechy obsahují velké množství kalorií.

Skvělou potravinou je i avokádo. Toto ovoce obsahuje až z jedné třetiny zdravé tuky. Díky tomu skvěle zasytí a pomáhá zlepšovat kvalitu vlasů nebo nehtů. Do své jídelníčku můžete s rozumem zařadit i hořkou čokoládu nebo kvalitní kakaový prášek, který je bohatý na antioxidanty. Místo másla je dobré používat rostlinné tuky, jako je například vysoce kvalitní panenský kokosový olej. Ten oproti živočišným tukům obsahuje rostlinné steroly, které přirozeně pomáhají snižovat hladinu špatného cholesterolu.

V běžné stravě by neměl chybět dostatečný přísun vitamínů a minerálních látek. Pořádnou porci vitamínů zaručí například šťáva z Acai berry, která pomáhá podpořit obnovu a sílu oběhového systému. Nezapomínejte ani na příjem vlákniny. Ta je obsažena hlavně v zelenině a ovoci. Najdeme ji ale také v celozrnných výrobcích, ovesných vločkách a podobně. Pokud máte pocit, že přijímáte méně, než 30 gramů vlákniny za den, je dobré zařadit do stravy například quinou nebo rýžové chlebíčky. Pro zvýšení efektivity vašeho úsilí se může hodit speciální přírodní přípravek vytvořený pro přirozené snižování hladinu cholesterolu Advance Cholesten.

Čemu se obloukem vyhnout
Pokud nechcete svůj problém ještě zhoršovat, budete se muset vyhnout některým potravinám. Konkrétně se jedná o smažené a tučné pokrmy a snažte se to nepřehánět i s cukrem. Opravdu vsaďte co nejvíce na přirozené a pokud možno co nejméně zpracované potraviny. Maso zařazujte maximálně jednou za den a to ještě nepříliš tučné varianty, jako je kuřecí nebo krůtí maso.

Zdravá životospráva
Samotný správný jídelníček dokáže hodně, ale pokud chcete vidět výsledky rychleji a pomoci svému organismu s ještě rychlejší regenerací, je dobré přidat i pravidelný pohyb. Hladinu nezdravého LDL cholesterolu pomáhá zvyšovat i stres. Snažte se proto vyhýbat stresovým situacím a zamyslete se, jestli ve svém životě děláte to, co vás skutečně baví a naplňuje. Pokud máte nadváhu nebo přímo trpíte obezitou, mělo by se vaším primárním cílem stát hubnutí. Zásady stravování a vhodné potraviny jsou stejné jako v případě, že chcete snížit hladinu cholesterolu. Až ztratíte přebytečný tuk, jistě pocítíte rozdíl a i vaše cholesterolové hodnoty budou nižší. Podívejte se na zdravé recepty z prospěšných surovin, které vaši snahu usnadní, a zároveň si užijete skvělou chuť.

Tip: Ideální jsou RAW čokoládové brownies, které obsahují vlašské ořechy, kakao i kokosový olej.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum13.2.2017