Potraviny, které zvýší váš metabolismus

Co je metabolismus?
Než si povíme, jakými potravinami můžeme pomoci zrychlit činnost metabolismu, je na místě si říci, co to metabolismus vlastně je. Metabolismus neboli látková přeměna zahrnuje veškeré procesy v organismu, při nichž se přijímané látky chemicky přemění, získá se z nich energie a zbytek se vyloučí. Jedná se tak vlastně o činnost organismu. Čím je metabolismus pomalejší, tím pomaleji hubneme a cítíme se více unavení.

Jaký metabolismus rozlišujeme?
Metabolismus dělíme na celkový a bazální. Celkový metabolismus zahrnuje veškeré procesy v organismu, naopak bazální udává potřebu energie pro zachování jen životně důležitých procesů. To znamená, kolik kalorií spálíme, když jsme v klidu a nic neděláme. Jedná se pouze o energii nezbytnou k tomu, abychom zůstali na živu. Bazální metabolismus souvisí s několika faktory. Ten nejvýznamnější je věk a dále kompozice těla - tedy kolik procent v těle nám zabírají svaly a kolik tuk. Čím je člověk starší, tím nižší je bazální metabolismus. Zároveň však záleží na kondici, v jaké se daný jedinec udržuje. Čím více procent v těle tvoří svaly, tím větší máme bazální metabolismus. Spálíme tak mnohem více kalorií i během obyčejného ležení. S bazálním metabolismem souvisí tzv. BMR neboli basal metabolic rate, česky bazální metabolický výdej. BMR vám vlastně určí, kolik kalorií byste měli denně přijmout na pokrytí životně důležitých procesů. Ostatní příjem kalorií už závisí na fyzické aktivitě, kterou během dne vynaložíte.

Výpočet BMR

Bazální metabolismus u žen:
BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech) kcal/den

Bazální metabolismus u mužů:
BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech) kcal/den

Vzoreček je pouze orientační, neboť v sobě nezahrnuje například množství tuků a svalů v těle, které mají na bazální metabolismus vliv.

Metabolismus a obezita
Zajímá vás, jak souvisí metabolismus s obezitou? Jak už jsme nastínili, čím rychlejší máme metabolismus, tím více tělo spaluje kalorií a méně si ukládá tukových zásob. Výsledkem tak je, že netloustneme. Problém ovšem je, že ne každý z nás má dostatečně rychlý metabolismus. Bohužel mnoho z nás má metabolismus zpomalený díky nevhodnému životními stylu či špatnému stravování.

Zdravá výživa je skutečně velmi důležitým faktorem. Paradoxem je, že zvláště při držení nedravých diet dochází ke zpomalení metabolismu, což má za následek přibírání místo hubnutí. Pokud se snažíte zhubnout, dávejte si proto dobrý pozor na to, jakým způsobem se stravujete. V žádném případě nedržte hladovky, neboť si tak způsobíte pouze nechtěné zpomalení metabolismu. Zpomalený metabolismus samozřejmě není jedinou příčinou nadváhy. Při hubnutí je taktéž nezbytné dostávat do těla pouze tolik kalorií, kolik jich tělo dokáže spálit. Nadbytek kalorií se bohužel projeví v uloženém tuku. Abyste měli představu o tom, kolik kalorií denně přijmete, existují pomůcky v podobě kalkulaček kalorií, které vám pomohou mít alespoň orientační přehled.

Jednoduché cukry a hubnutí
V potravě do sebe dostáváme v první řadě cukry, tuky a bílkoviny. Dále samozřejmě minerály, vitamíny a další potřebné látky. Sacharidy pak můžeme dělit na jednoduché a složené. Pokud chceme hubnout, měli bychom do těla dostávat co nejméně jednoduchých cukrů. A proč? Jednoduché neboli rychlé cukry mají vysoký glykemický index, proto se rychle přemění na energii. Nicméně jejich nadbytečné množství se následně v těle uloží ve formě tuků. Tělo navíc cukr rychle zpracuje a odplaví a my tak máme opět pocit hladu. Složené cukry mají naopak nízký glykemický index, a proto je tělo na energii přeměňuje výrazně déle, díky čemuž se cítíme déle sytí.

Tipy na zrychlení metabolismu
Zrychlení metabolismu můžeme docílit dodržováním určitých zásad. Důležitou roli hraje především skladba a druh potravin, které jíme. Některé suroviny nám zvláště dokáží pomoci se zrychlením metabolismu. A které to jsou? Například zelený čaj dokáže zvýšit vnitřní teplotu těla a urychlit tak oxidaci tuků. Kromě jiného má protirakovinné účinky a nemá žádné kalorie. Stejný efekt má česnek, který rovněž dokáže zvýšit tělesnou teplotu a urychlit tak látkovou přeměnu. Díky obsahu kapsaicinu dokáží zrychlit metabolismus i pálivé chilli papričky. Další potravinou je zázvor, který zvyšuje rychlost látkové přeměny. Tělo tak následně zpracovává uložený tuk pro přísun energie.

Nakopávačem metabolismu je mimo jiné i kofein. S tím buďte ale opatrní, neboť není vhodné jej do těla dostávat ve větším množství. Další potraviny podporující metabolismus jsou například losos, špenát, mandle, ocet či grapefruit. Takových potravin je ale daleko více. Důležité je mít vyvážený jídelníček, a to nejlépe podle zásad zdravé výživy. Rovněž nezapomínejte ani na pití čisté vody. S nakopnutím metabolismu vám v neposlední řadě pomohou i kvalitní doplňky stravy.

Autor: Kateřina Doul

Chovatelské potřebyPsi
AutorKateřina Doul
Blog-datum15.2.2017
ČlánkyKondice, Zdraví