Překvapivé důvody, proč naše tělo potřebuje omega-3 kyseliny?

Proč jsou omega-3 mastné kyseliny důležité?

Lidské tělo je velmi šikovné a dokáže si z mála vyrobit hodně různých sloučenin a nezbytných látek. Některé však samo vyrobit neumí a musí být dodávány v potravě. To je i případ omega-3 mastných kyselin. Rozlišujeme více druhů omega-3 mastných kyselin, jako je kyselina eikosapentaenová (EPA), kyselina dokosahexaenová (DHA) nebo kyselina alfa linoleová (ALA). Jedná se o tři nejvíce důležité omega-3 mastné kyseliny. Pro optimální fungování organismu je ideální, pokud jsou v potravě obsaženy všechny. Z toho důvodu je dobré nevyřazovat úplně živočišné produkty obsahující právě omega-3 mastné kyseliny typu EPA, které se nachází v rybách a mořských plodech.

Hlavním účinkem omega-3 mastných kyselin je podpora prevence kardiovaskulárních onemocnění především v rámci snížení hladiny cholesterolu. Hlavně u dětí a během těhotenství je rybí tuk a dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin důležitý pro dostatečný vývoj mozku. Pravidelná konzumace dostatečného množství omega-3 mastných kyselin pomáhá snižovat riziko rakoviny. Bylo prokázáno, že užívání doplňků výživy s obsahem omega-3 mastných kyselin pomáhá zmírňovat projevy deprese a úzkosti. Dostatečný příjem omega-3 snižuje hladinu triglyceridů v krvi, což pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu a naopak zvyšovat hladinu dobrého cholesterolu. Zajímavé je i to, že u dětí a dospívajících pomáhá dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin jako prevence proti vzniku a rozvoji astmatu.

Kde se omega-3 mastné kyseliny nachází?

V přirozené stravě najdeme omega-3 mastné kyseliny různých druhů v rostlinných a živočišných olejích. Cenným zdrojem jsou všechny druhy hlavně mořských ryb, jako je losos, makrela, sardinky a tuňák. V rostlinných zdrojích se nachází hlavně omega-3 mastné kyseliny typu ALA. Ty tělo dokáže v malé míře (přibližně 5 %) přetvořit i v EPA a DHA mastné kyseliny. Z rostlinných zdrojů za zmínku jistě stojí kapusta, špenát nebo mangold. Poměrně známou klasikou jsou různé rostlinné oleje, ořechy a semínka. Omega-3 mastné kyseliny najdeme hlavně v mandlích a bohatě je obsahují i vlašské ořechy. Skvělým zdrojem jsou chia semínka, která kromě širšího spektra mastných kyselin, obsahují i vitamíny a minerály. Na tyto mastné kyseliny je velmi bohatý lněný olej a lněná semínka. Podobně na tom je i konopný olej a konopná semínka. Zkuste zařadit i řepkový olej v bio kvalitě. Naopak překvapivé je, že v olivovém oleji se až takové množství omega-3 mastných kyselin nenachází.

Rybí tuk pro děti by měl být běžným doplňkem výživy v případě, kdy dítě nemá dostatečný přísun ryb a mořských plodů. Kromě přirozených zdrojů omega-3 mastných kyselin jsou dostupné i doplňky výživy obsahují právě vysoké procento těchto látek. K dostání je rybí tuk v kapslích. Omega-3 kapsle rozhodně patří mezi dobré a prospěšné výživové doplňky, které by měly mít své pevné místo v našem denním rituálu. Pořídíte i tekutý rybí tuk, jehož použití nemusí být natolik komfortní. Při výběru těchto doplňků je důležité zvolit co nejlepší kvalitu a vybrat si od osvědčeného výrobce. Užívání správného množství doplňku stravy doporučeného výrobcem je velmi důležité a v žádném případě nepřekračujte doporučenou denní dávku. I přesto, že klinické studie pozitivních dopadů na zdraví byly prováděny na těchto potravinových doplňcích, neměly by kapsle nahradit pestrou a vyváženou stravu bohatou na výskyt těchto látek. Podívejte se na zdravé recepty s rostlinnými oleji a udělejte něco pro své zdraví každý den a s chutí.

Příbuzné omega-6 mastné kyseliny

Omega-6 jsou dalším příkladem polynenasycených mastných kyselin důležitých pro správné fungování organismu. Často se vyskytují společně s omega-3 nebo omega-9 mastnými kyselinami. Hodně těchto látek obsahuje například avokádový olej, který se hodí pro použití v teplé, ale i studené kuchyni. V pokrmech střídejte různá semínka, ořechy a oleje. Dosáhnete tak maximálního pokrytí širokého spektra všech možných variant mastných kyselin, které jsou pro tělo důležité.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum6.3.2017
ČlánkyZdraví