Proč vám vaření může zachránit váš život?

Před sto lety se naši předkové stravovali výhradně lokálními biopotravinami. Neexistovaly fastfoodové restaurace a nebyly mražené potraviny, většina jídel se konzumovala doma a osvědčené top recepty se předávaly ženám z generace na generaci. V moderní uspěchané době se tyto tradice vytrácejí.

Odborníci na zdraví nabádají společnost, aby se vrátila do kuchyně. Dnešní životní styl znamená začít den bez pořádné snídaně, během dopoledne vypít 2 kávy, místo oběda rychle zhltnout bagetu a večer po cestě z práce se zastavit u stánku rychlého občerstvení.

Lidé často tvrdí, že na každodenní vaření prostě nemají čas. Jednu věc si však většina z nás neuvědomuje, že zdravá strava je pro nás důležitá, protože podporuje naše duševní a fyzické zdraví. Čím více času člověk tráví v práci, aby vydělal spoustu peněz, tím více jich bude muset v pozdějším věku investovat do svého špatného zdraví.

Průzkumy provedené v USA říkají, že 70 % Američanů je obézních, trpí diabetem a více jak 50 % z nich se pravidelně stravuje v restauracích, protože neumí vařit. Mnozí šéfkuchaři tvrdí, že nejlepší způsob, jak se naučit připravovat zdravé pokrmy je návštěva kurzů vaření nebo si nastudovat snadné video recepty online.

Jedním ze zásadních kroků, jak lépe žít, je udělat si čas na péči o sebe a na své blízké. Vaření doma má své kouzlo a nemusí to nutně znamenat činnost, která ubírá čas, ale může se jednat o příjemné chvíle odpočinku strávené se svými blízkými a s přáteli. Na internetu se dají najít rychlé recepty, které se dají připravit do 30 minut a pak si je lze vychutnat při společném stolování.

Co vše může ovlivnit vaření s pomocí zdravých receptů?

Fyzické zdraví:
Zdravé potraviny poskytují tělu živiny, které potřebuje, aby správně plnilo svoje funkce. Dostatek ovoce a zeleniny pomáhá chránit tělo před nemocemi, jako jsou srdeční choroby, diabetes a rakovina.

Duševní zdraví:
Nedostatek vitamínů a minerálních látek může spustit deprese, hlavně ženy po porodu jsou k nim velmi náchylné. Zdravá jídla poskytují dostatek živin, dodávají energii ke zvládání každodenních úkolů a podporují šťastný život.

Intelektuální zdraví:
Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí, hlad negativně ovlivňuje studijní výsledky u dětí. Vynechání snídaně vede ke špatné koncentraci a hůře se vstřebávají nové informace. Nezdravá strava způsobuje neklid, bolesti hlavy a celkovou nižší výkonnost.

Sociální zdraví:
Zdravé jídlo pomáhá při redukci hmotnosti, dodává vitalitu a zvyšuje sebevědomí. Pokud se člověk cítí dobře, rád chodí do společnosti, snáze navazuje nová přátelství a rád se zapojuje do různých společenských aktivit. Časté posezení u jídla s nejbližšími posiluje rodinné vazby a zlepšuje mezilidské vztahy.

Výzkumy tvrdí, že děti, které mají pravidelné večeře s rodiči, jsou úspěšnější v mnoha směrech. Dosahují lepších studijních výsledků, mají více kamarádů, v pubertě se více zajímají o sport než o alkohol, kouření a drogy. Dívky jsou více chráněny před anorexií a bulimií. Správné stravovací návyky také snižují riziko obezity u malých dětí.

Autor: Michaela Hynková

Chovatelské potřebyPsi
AutorMichaela Hynková
Blog-datum28.3.2017
ČlánkyZdravá strava