Rozdíl mezi prebiotiky a probiotiky

Zaměřeno na probiotika
Probiotikum je slovo pocházejí z řeckého „pro bios“ = pro život. Jde vlastně o živé mikroorganismy, které jsou v přiměřené míře prospěšné svému hostiteli. Zájem o probiotika vzrostl hlavně v posledních dvaceti letech, kdy se díky lepším laboratorním technikám mohly důkladněji prozkoumat probiotické kmeny a zjistilo se, jak důležité jsou pro správné zažívání.

Probiotika a jejich účinky
Náš trávicí systém obsahuje velké množství bakterií. Z hlediska zdraví je však důležité, aby převažovaly ty „dobré“ nad těmi „špatnými“. Osídlení střev zdraví prospěšnými mikroorganismy má totiž vliv na imunitní systém, vstřebávání živin, metabolismus cholesterolu či trávení sacharidů.

Probiotika pomáhají ničit škodlivé bakterie tím, že snižují pH prostředí, vytváří bakteriocidní látky a kradou jim nutriční živiny. Mezi nejznámější probiotické bakterie patří bakterie z rodu Lactobacillus, Bifidobacterium a Streptococcus.

Jak probiotika konzumovat?
Probiotika běžně konzumujeme například v mléčných výrobcích, jako jsou jogurty, kefíry, sýry, ale dále také v kysaném zelí. Jestliže tyto potraviny nepatří do vašeho pravidelného jídelníčku, můžete probiotika přijímat i v doplňcích stravy. Výborným doplňkem stravy, kterým do svého těla dostanete potřebné laktobacily, jsou například kapsle Laktobacily Swiss.

Probiotika jsou důležitá nejen pro dospělé, ale i pro ty nejmenší. Kojenec je získává již při kojení z mateřského mléka. Probiotika pro kojence je však vhodné doplňovat pomocí doplňků stravy zvláště tehdy, pokud miminko trpí na bolesti bříška. Pro ně jsou na trhu speciální probiotika pro kojence Laktobacilky Swiss.

K čemu slouží prebiotika?
Už víme, co jsou probiotika, ale co se skrývá pod označením prebiotika? Velmi jednoduše řečeno jde o potravu pro probiotické mikroorganismy. Jedná se o nestravitelnou součást potravy, která slouží probiotikům k jejich růstu a aktivitě. Prebiotika musí splňovat v podstatě tři kritéria. V první řadě musí být odolná vůči žaludečním kyselinám a dále musí být stravitelná probiotiky. V neposlední řadě mají za úkol stimulaci růstu a aktivitu pouze zdraví prospěšných bakterií. Nejvýznamnější prebiotikum je oligosacharid inulín nacházející se hlavně v kořenu čekanky či hlízách topinamburu, česneku nebo cibuli. Prebiotika i probiotika jsou pro náš organismus velice důležité, a proto jejich přísun nepodceňujte. Uvidíte, že zdravá střeva a bezproblémové zažívání vám budou odměnou.

Autor: Kateřina Doul

Chovatelské potřebyPsi
AutorKateřina Doul
Blog-datum27.12.2016
ČlánkyZdraví