Rybí olej

Ryby by jsme měli jíst 2x týdně, protože obsahují zdravé omega 3 mastné kyseliny, které si naše tělo neumí vyrobit. Nejvíce rybího oleje se nachází v tučných mořských rybách (makrelách, lososu a v tuňáku). Kvalitních čerstvých ryb je v České republice málo, a proto jejich konzumace není tak častá. To se naštěstí dá napravit pomocí doplňků stravy s rybím olejem.

Rybí olej účinky:

 - je prospěšný pro naše srdce a mozek
 - snižuje cholesterol
 - zabraňuje kornatění tepen a arteroskleróze
 - zmírňuje deprese
 - eliminuje hyperaktivitu
 - pomáhá předcházet Alzheimerově chorobě
 - potlačuje schizofrenii
 - posiluje zrak

Některé studie tvrdí, že rybí tuk může pomoci pacientům po transplantaci ledvin, omezit růst nádorových buněk v tlustém střevě a nastartovat hubnutí.

Snižuje bolestivou menstruaci:
Čtyřměsíční studie, které se zúčastnilo 42 mladých žen tvrdí, že jejich menstruační bolesti se zmírnily po pravidelném užívání tablet s rybím tukem. Další studie dánských vědců sledovala 78 žen se silnou menstruací. Část z nich jedla samotný rybí tuk, druhá část polykala doplňky stravy s rybím olejem omega-3 a s vitamínem B12 a zbytek žen dostalo placebo. Nejméně bolestivou menstruaci měly ty, které konzumovaly doplňky stravy s rybím olejem a vitamínem B12.

Reguluje hladinu glukózy v těle:
Výzkum z Harvardské veřejné školy zdraví zjistil, že omega-3 mastné kyseliny v rybím tuku zvyšují hladinu adiponektinu v krvi, což je hormon, který pomáhá při regulaci glukózy. Výsledkem je snížení rizika diabetu typu 2.

Může zmírnit příznaky revmatoidní artritidy:
Jedná se o autoimunitní onemocnění, které způsobuje zánět kloubů. Podle Marylandské univerzity, omega-3 mastné kyseliny v rybím oleji mohou eliminovat bolesti kloubů a ranní ztuhlost.

Omega-3 mastné kyseliny:
Nejlepším zdrojem omega-3 mastných kyselin jsou tučné ryby, hovězí maso, žloutky, ořechy, rostlinné oleje, jako je řepkový, olivový, sójový a lněné semínko. Rybí olej má dvě esenciální mastné kyseliny, eikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA). Rostlinné oleje obsahují alfa-linolové mastné kyseliny (ALA). Doporučená denní dávka je 1 gram mastných kyselin, toto množství najdete například ve 110 gramech rybího masa.

Podle Marylandské univerzity je rybí tuk skvělý na udržování zdravých kostí. Studie ukázaly, že mastné kyseliny podporují vstřebávání vápníku v těle a omezují jeho ztrátu močí. Rybí tuk se velmi rychle kazí, během několika dní dojde k oxidaci, proto je třeba dát pozor při koupi oleje a vybrat si takový, který obsahuje antioxidanty, převážně vitamín E. Jedná se o takzvanou směs tokoferolů, po kterých je tuk méně náchylný na žluknutí. Bohužel kvalitní rybí olej má i vyšší cenu. Pokud vybíráte rybí tuk pro děti, dejte si pozor, aby neobsahoval škodliviny v podobě těžkých kovů, aby měl dostatečné množství omega-3 nenasycených mastných kyselin a aby nezapáchal. Lidé užívající léky snižující srážlivost krve by měly dbát zvýšené opatrnosti, protože rybí olej může způsobit nadměrné krvácení.

Autor: Michaela Hynková

Chovatelské potřebyPsi
AutorMichaela Hynková
Blog-datum15.11.2016
ČlánkyZdraví