Sezamová semínka prospívají srdci a snižují hladinu cholesterolu

Sezam indický (Sesamum indicum) je rostlina pocházející z tropických oblastí, která ve svých luscích ukrývá sezamová semínka. Tradice jejich využívání je poměrně dlouhá a i v naší kultuře mají své nezastupitelné místo. Přesto se však dnes může jednat pro někoho o neznámou potravinu a řada lidí ji objevuje až se zájmem o zdravou výživu.

Sezame, Sezame, otevři se!

Sezamová semínka jsou skutečným pokladem. Obsahují v sobě široké spektrum minerálních látek a vitamínů nezbytných pro správné fungování našeho organismu. Najdeme v nich esenciální mastné kyseliny a kvalitní rostlinné bílkoviny. Z toho důvodu jsou velmi vhodné pro zařazení do jídelníčku u vegetariánů a veganů. V sezamových semínkách najdeme například vitamíny skupiny B a vitamín E. Jsou bohatá i na beta karoten, vápník, železo, zinek a fosfor. Většina těchto látek se ve velké míře skrývá ve slupičce, a proto je lepší konzumovat neoloupaná sezamová semínka.

 

Kalorické hodnoty pro 100 gramů sezamových semínek:

Energie: 664 kcal

Bílkoviny: 22 g

Sacharidy: 12 g

Tuky: 58,5 g

Z toho nasycené mastné kyseliny: 8,7 g

Mononenasycené mastné kyseliny: 22,6 g

Polynenasycené mastné kyseliny: 23,26 g

Vláknina: 8 g

Účinky sezamového semínka

Zmíněný obsah esenciálních mastných kyselin pomáhá posilovat cévy a slouží jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Přirozený obsah „hodného“ cholesterolu pomáhá snížit hladinu toho nechtěného, který způsobuje nebezpečné ucpávání cév. Vysoký obsah železa napomáhá při chudokrevnosti. Do svého jídelníčky by sezam měly zařadit i ženy, kdy hlavně v období menopauzy pomáhá tlumit pocity návalů tepla a nevysvětlitelné pocení. Zinek a vápník slouží ke zlepšení stavu vlasů, nehtů a pokožky. Při konzumaci neoloupaných semínek do sebe dostanete i důležitou porci vlákniny, která pomáhá správnému fungování vylučovací a trávicí soustavy.

 

V jaké podobě sezam najdeme?

Klasické sezamové semínko se hodí do salátů, na posypání pečiva, ale i pro kombinaci s masem. Dá se využít všude tam, kde chceme trochu výraznější a jemně hořké chuti. Když se sezamové semínko opraží, dá se z něho umlít velmi chutná sezamová pasta s názvem tahini. Ta se využívá do omáček a pro dochucení nebo pro výrobu tradiční pomazánky humusu. Zčásti může nahradit i máslo. Z tahini se vyrábí i pochutinky, jako je baklava nebo chalva. Velmi dobrý je i sezamový olej. Ten má nezaměnitelnou chuť a dodá šmrnc každé omáčce, dresinku a salátu. Výroba takového oleje podléhá přísným pravidlům, aby zůstaly zachovány všechny důležité látky. Jemné aroma se naplno rozvine díky lisování za studena. Využití má hlavně ve studené kuchyni, protože se začíná přepalovat na nižších teplotách v porovnání s běžným kuchyňským olejem. Užijte si všechny pozitivní vlivy sezamového semínka na lidské zdraví a zároveň si pochutnejte díky některému ze zdravých receptů. Například pikantní arašídová omáčka s použitím sezamového oleje vás jistě dostane. Vyzkoušet můžete i výrobu vlastní chalvy, kam můžete přidat zdravá a méně kalorické sladidla. Pochoutka tak bude mít stejnou chuť, ale bude o něco zdravější a šetrnější k vaší štíhlé linii.


Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum27.2.2017
ČlánkyZdravá strava