Škodí arašídové máslo našemu zdraví?

Arašídové máslo
Plody podzemnice olejné, které nesou název arašídy nebo burské oříšky dávají za vznik potravině, kterou milují minimálně obyvatelé USA. V dnešní době se obliba arašídového másla šíří ještě mnohem dál. Tento produkt je vytvořen rozemletím arašídů, která nejsou oříšky, ale jedná se o luštěninu. Díky tomu, že obsahují přibližně 50 procent tuků, je možné z nich vytvořit hladkou pastu. V obchodech ji najdete přímo pod označením arašídové máslo, arašídová pomazánka nebo i arašídový krém.

Kvalita však není vždy stejná. Při nákupu arašídového másla sledujte etiketu a jeho složení. Zdravé je totiž pouze ve své čisté podobě, kdy je celý výrobek tvořen alespoň 90 % arašídů. Nejlepší je samozřejmě 100% přírodní arašídové máslo, které neobsahuje žádné přidané ingredience. Ale ani v případě, kdy naleznete variantu s trochou soli, se nejedná o problém. Vyhýbejte se však máslům, ve kterých se vyskytuje ztužený palmový nebo jiný olej. Vhodný není ani vyšší obsah cukrů. Arašídové máslo je navíc skvělým zdrojem tuků i bílkovin pro vegany i vegetariány.

Pozor si ale dávejte na množství snědeného arašídového másla. Je velmi tučné a jak víme, tuk obsahuje 4x více energie, než sacharidy nebo bílkoviny. Z toho důvodu stačí i trocha arašídového másla a dostanete pořádnou porci energie, která vydrží. Low carb dieta, která je založená na zvýšení tuků na úkor sacharidů si libuje v arašídovém nebo jiných oříškových máslech, jako je například mandlové máslo nebo lískooříškové máslo, už z toho důvodu, že snadno pomáhají doplnit energii, která je jinak získávána právě ze sacharidů.

Výživové údaje na 1 porci o 25 gramech:
energetická hodnota: 654 kJ /158 kcal
tuky: 13,55 g
z toho nasycené mastné kyseliny: 2,7 g
sacharidy: 4 g
z toho cukry: 0,97 g
bílkoviny: 6,55 g
sůl: 0,72 g

Je arašídové máslo zdravé?
Otázka, která začala pálit více lidí po tom, co se mezi nadšenci do fitness a zdravého stravování začala šířit téměř posedlost arašídovým máslem. Není se čemu divit. Pokud je kvalitní, je skutečně chutné. A máme pro vás i dobrou zprávu. V rozumném množství se jedná o zdravou potravinu, která může být s naprostým klidem zařazena ve vašem jídelníčku. Arašídové máslo totiž obsahuje nenasycené tuky rostlinného původu. Kromě toho BIO arašídové máslo obsahuje i více bílkovin, než například klasické máslo. Najdeme v něm vitamín E, který je důležitý pro zdraví nervové soustavy. Obsahuje i vitamín B3a B1 nebo koenzym Q10, který je označován i jako klíč proti stárnutí. Z minerálů je v arašídovém másle obsažen hlavně hořčík, který se podílí na zdraví nervové soustavy, a fosfor, který je nezbytný pro správný vývoj kostí a svalů.

Odpověď tedy zní, že arašídové máslo je zdravé, ale v rozumném množství. To koneckonců platí o každém jídle a základem pro zdravý život je rovnováha ve všech směrech.

V případě, že máte alergii na arašídy, mohla by být jejich konzumace v nejvážnějších případech a bez rychlé zdravotnické pomoci i smrtelná! Pokud si tedy nejste jistí a objevují se u vás i jiné potravinové alergie, postupujte raději opatrně.

Slané i sladké kombinace
Specifická chuť arašídového másla se hodí jak do sladkých, tak i do slaných receptů. Tato skvělá raw pomazánka může být výjimečných doplňkem k masu nebo i k sladkým pokrmům. Existuje ve dvou základních verzích. První obsahuje jemně mleté arašídy a je lehce roztíratelná a krémová. Druhá, zvaná „crunchy“ v sobě obsahuje ještě malé kousky arašídů a je o něco křupavější. Na trhu se objevují i ochucené verze, kterých je dosaženo přidáním kakaa, čokolády nebo proteinu. Výjimkou nejsou ani kombinovaná másla, kdy skvěle chutná například arašídovo-kokosové máslo.

Chuť je vyloženě typická, a dokud neochutnáte, tak vám ani žádný popis nepomůže. Výborné chuti jsou i všechny recepty, které obsahují arašídové máslo. Přesvědčit se můžete například u pikantní arašídové omáčky, která se výborně hodí k masu nebo k jarním závitkům. Celé arašídy nebo kousek arašídového másla můžete přidat i do klasické čínské omáčky nebo s ním zkusit ozvláštnit jinou omáčku.

Co se týká sladkých variací, existuje jich skutečně hodně. Od klasické kombinace s marmeládou, jablkem nebo banánem, až po složitější recepty. Jistě si zamilujete například vegan čokoládové košíčky, které jsou smyslnou kombinací arašídového másla a čokolády. Za vyzkoušení jistě stojí i arašídové banánové kostky. Ale tímhle stylem by zde mohli být vypsané všechny recepty s arašídovým máslem, proto se na ně raději podívejte sami a vyzkoušejte si ten, který vás láká ze všeho nejvíc.

Autor: Šárka Stuchlíková

 

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum30.9.2016
ČlánkyZdravá strava, Zdraví