Sója - zdravá nebo škodlivá?

Co je vůbec sója?
Sója patří mezi nestarší kulturní plodiny a pochází z území severní a střední Číny, ale v dnešní době je největším světovým producentem USA. V období druhé světové války se jí začalo přezdívat „sójové maso“, jelikož obsahuje až 33 % bílkovin, geneticky upravená rostlina může obsahovat až 45%. Sójové boby obsahují kolem 25 % olejů, 30% sacharidů z toho jsou větší částí škroby. Z vitamínů jsou zde zastoupeny skupiny B a E a z minerálních látek pak vápník, hořčík a železo.Aminokyseliny, které vlastně tvoří sójový protein, zde získává náš organismus lépe jak z masa. Velmi často se používá právě jako náhrada živočišných proteinů, jak jsem již psala, jsou lehce stravitelné a spolu s obilovinami dodávají tělu plnohodnotnou bílkovinu. Velmi oblíbené výrobky jsou, mimo obyčejné sóji, sójové oleje, sójový lecitin, sójové mléko, sójová mouka, sójová omáčka, tofu, tempeh a samozřejmě „sójové maso“.

V čem je hlavní zádrhel?
Luštěniny jsou obecně jeden velký oříšek, pokud jde o přípravu. V jednom momentě nám můžou napáchat plno zdravotních problému, ale ve druhém zase přispějí k naší dlouhověkosti. Zádrhel je tedy v umění přípravy! Sója není naše domácká plodina a jak už to tak bývá, když se o ni zvedl velký zájem, jako jatí jsme ji začali prodávat a ani nám nedošlo, že třeba asijští přátelé budou mít nějaké drahocenné zkušenosti, které by nám mohli předat. A jak to dopadlo… Západní země ji začali upravovat svým vlastním způsobem – do podoby izolovaného sójového produktu nebo sójové mouky. Bohužel špatně neupravená sója je sama o sobě velmi špatně stravitelná a obsahuje mnoho alergenů a antinutričních látek, které nám škodí. Sója je samozřejmě velmi levná, a proto se přidává do spousty dalších produktů, o kterých ani nevíme. Tím pádem ji konzumuje víc jak Asiaté a ještě v nezdravé podobě.

Jaká sója je tedy zdravá?
Vyhledávejte kvašenou neboli fermentovanou sóju. Po této úpravě je konečně bez problému stravitelná a neobsahuje antinutriční látky spolu s většinou alergenů.

Bez strachu můžete konzumovat:

  • kvalitní sójové omáčky
  • tempeh
  • miso pastu
  • tofu
  • natto

Čemu se raději obloukem vyhnout:

  • sójovým jogurtům
  • sójovému mléku
  • sójovým kostkám/nudličkám/granulím
  • sójovým párkům
  • sójové mouce
  • polotovarům doplněným o sóju

 

Jaké jsou tedy hlavní problémy?
Goitrogeny potlačující funkci štítné žlázy, následkem může dojít k nepravidelné menstruaci nebo obezitě. Fytáty zase omezují správné trávení mnoha živin.Dalším problémem jsou tzv. fytoestrogeny. Těm jsem věnovala celý článek, tak pokud vás tato problematika zajímá, můžete si ji přečíst zde. Sója je na ně bohužel/bohudík velmi bohatá, a přesně kvůli nim je potřeba hlídat množství, které konzumujeme. Jak se dočtete v článku, s mnoho věcmi umějí pomoc, ale také klidně pořádně uškodí – mohou například blokovat přirozenou produkci estrogen a mnoho dalšího. Zkuste se vyhýbat geneticky upravené sóje, i když tvrdí, že má mnoho plusových bodů, má bohužel i tu stinnou stránku, o které se tolik nemluví. Pokud jste vegetarián nebo vegan, dávejte si pozor, aby se sója nestala jedinou vaší náhradou.

Autor: Tereza Župová

Chovatelské potřebyPsi
AutorTereza Župová
Blog-datum5.10.2016
ČlánkyZdravá strava