Strava při kojení

Co jíst při kojení
Správná strava během kojení je důležitá kvůli zdraví dítěte i matky. V první řadě se zaměřte na zařazení přirozených potravin bez zbytečné chemie a neznámých látek. Ještě předtím, než se pustíme do seznamu dobrých potravin, je důležité zmínit řádný pitný režim. Pro optimální tvorbu mléka je dobré pít. Zkuste hlavně neperlivou čistou vodu, ale vyhýbat se nemusíte ani ovocným či některým bylinkovým čajům. Dobrý je čaj pro podporu kojení, který podporuje tvorbu mléka a zároveň se stará o zdravé zažívání dítěte. Naopak 100 % džusy a sycené nápoje nejsou příliš vhodné.

Dalším důležitým bodem je samotná strava. Ta by měla být pravidelná a v základu bohatá na všechny makroživiny – tuky, bílkoviny, sacharidy. Nesnažte se držet žádnou dietu ani se šidit v jídle, protože tvorba mléka vyžaduje energii a stavební látky. Právě naopak je lepší přidat přibližně 300 až 500 kalorií k běžnému dennímu příjmu.

Do jídelníčku zařaďte:
- méčné výrobky
- libové maso, ryby
- vejce
- rostlinné oleje – olivový olej, bio řepkový olej
- celozrnné obiloviny
- ovesné vločky
- zeleninu
- ovoce – například sušené plody kustovnice čínské s vysokým obsahem vitamínu C

Co se týká doplňků stravy, neměla by vám chybět kyselina listová. Tu najdeme v zelené zelenině, ale je vhodné doplňovat ji právě i pomocí výživového doplňku.

Zdravá výživa
Během kojení je velmi důležité dodržovat zásady zdravé výživy. Snažte se jíst přirozené potraviny, které jsou co nejméně zpracované. Vařte si pokud možno vlastní jídla, u kterých budete vědět, co obsahují a zda nejsou příliš kořeněná. Oproti běžnému stravovacímu režimu se doporučuje přijímat přibližně o 15 gramů bílkovin více. Stejně tak zvyšte i podíl sacharidů ve stravě přibližně o 50 gramů. Lehce zvyšte i tuky, které by se měly skládat hlavně z omega-3 mastných kyselin důležitých pro optimální vývoj mozku.

Pro více informací se podívejte na další články ze sekce zdravá výživa.

Co nejíst při kojení
Při kojení se přirozeně vyhýbejte alkoholu a kofeinu. Pozor si dávejte na citrusové plody a cizokrajné ořechy, které by mohly způsobovat alergickou reakci u dítěte. Pokuste se omezit ostré koření a nepřehánějte to se solí. Rovněž se snažte vyhnout potravinám s barvivy a umělými konzervanty. Snažte se z jídelníčku odstranit polotovary a výrazně zpracované potraviny. Snažte se omezit i bílý cukr a sáhněte raději po celozrnných variantách.

Pozor na nadýmavé potraviny
Buďte opatrní při konzumaci potravin, které mohou nadýmat. Jedná se například o čerstvé pečivo, luštěniny, květák, kapusta, zelí a kynuté potraviny. Ze začátku kojení tyto potraviny ideálně vyřaďte úplně a postupem času je můžete pomalu zařazovat zpět. V důsledku eliminaci některé nadýmavé zeleniny, bývá mnohdy nutné brát doplňky výživy pro zajištění dostatečného příjmu vitamínů a kyseliny listové.

Jídelníček pro kojící matky
Každý jídelníček pro kojící matky by měl obsahovat dostatečné množství energie. Chybět by neměly kvalitní bílkoviny z rostlinných i živočišných zdrojů. Své místo by měly mít potraviny bohaté na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Kromě špatné stravy je i velkým nepřítelem pro úspěšné kojení stres. Snažte se být v klidu a dané období si užívejte, jak to jenom půjde.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum22.2.2017
ČlánkyPro maminky, Zdravá strava