Trpíte migrénou? Úleva přirozenou cestou

Migréna
Migréna je silná bolest hlavy, která má často i řadu vedlejších projevů. Před záchvatem se objevují stavy nechutenství, bolesti ve svalech nebo pomalý začátek bolesti hlavy. Samotný záchvat je přímo silná bolest hlavy, která může dosahovat až skutečně velmi nepříjemné intenzity. Každý může tento problém pociťovat jinak, ale obrovský tlak a pocit malých jehliček bodajících do hlavy, bývá podobný. Častým doprovodným projevem jsou záblesky před očima, které zhoršuje ostré světlo. Špatně mohou působit i výraznější pachy nebo hlasitější zvukové vjemy. V případě migrén se objevují i silné nevolnosti nebo zvracení. To však ve většině případů neznamená úlevu, ale naopak se celý stav může zhoršit. Během migrény i klidně několik dní po odeznění akutního záchvatu, může postižený pociťovat úzkostné stavy nebo depresi.

Co je příčinou migrény?
Migréna má různé spouštěče. Dělíme je do dvou skupin na ty, které můžeme ovlivnit a na ty, které se nedají kontrolovat. Mezi ty, které je možné ovlivnit, patří kouření, stres, nedostatek spánku, hlasité zvukové nebo pachové vjemy nebo i některé druhy jídel. Pro každého může být spouštěcí faktor různý a pro usnadnění a zmírnění opakovaných záchvatů je dobré vypozorovat, o jaký podnět se jedná a snažit se mu včas předejít. Mezi podněty, které neovlivníme, patří změny počasí nebo kolísání hormonů v období menstruačního cyklu. Pokud patříte k těm, pro které je spouštěč neovlivnitelný, je nutné vymyslet účinnou strategii, jak případné škody, které migrénový záchvat napáchá, eliminovat a jak se co nejrychleji zbavit akutního stavu.

Co pomáhá na migrénu?
V první řadě je velmi důležité pokusit se odhalit právě váš spouštěcí faktor. Na základě zjištění, co u vás vyvolává migrénu, se pokuste snížit výskyt záchvatů. Pokud to však není možné, snažte se alespoň dodržovat zdravou životosprávu, snažit se vyvarovat přílišnému a dlouhodobému stresu a konzumujte dostatečné množství vitamínů a minerálních látek. Zdravý organismus v rovnováze je  totiž připraven mnohem lépe odolávat těmto problémům a jejich intenzita by měla být o něco nižší. Pozitivní účinky na snižování projevů byly zaznamenány při užívání výtažků z rostliny paulinie opojné, která je známá i pod názvem guarana. Vyzkoušejte iontový nápoj s guaranou, který nabízí i další energii a povzbuzení díky obsaženému kofeinu ve své nejjemnější a pro tělo nejlepší formě.

Síla přírodních prostředků
V rámci prevence proti migréně se doporučují bylinky, jako je například sporýš, majoránka nebo inhalace odvaru z levandule. Vhodný je i pupalkový olej nebo lecitin. Ten podporuje normální činnost nervové soustavy, což má pozitivní vliv na snížení výskytu a intenzity projevů migrény. Hodí se i užívání koenzymu Q10, který slouží jako podpora regeneračních procesů organismu a zvyšuje přívod krve do oblastí mozku. Je nutné doplňovat omega 3 mastné kyseliny, které podporují mozkové buňky. Nachází se v chia semínkách, v kokosovém oleji, slunečnicovém oleji, konopném oleji nebo ve speciálních přípravcích, které obsahují koncentrovanou směs omega 3 a omega 6 mastných kyselin.

Aromaterapie a alternativní medicína
Další možností prevence jsou aromaterapie nebo homeopatika. Volba těchto možností a jejich konkrétní varianta je však odlišná podle konkrétních projevů migrény nebo druhu jejího spouštěče. V první řadě se vždy pokuste problém odstranit již v samém počátku a až později se snažte o hledání složitějších řešení. Odborníci na aromaterapii nebo alternativní medicínu se vám jistě pokusí doporučit to, u čeho existuje reálná šance kladného výsledku.

Když je bolest hlavy signálem pro horší problém
Opakující se migrény nebo skutečně výrazné bolesti hlavy, které nechtějí odeznít, mohou signalizovat i vážnější problém. V případě pochybností si rozhodně zajděte za svým lékařem, který vám dá doporučení ke specialistovi. Ten provede důkladné vyšetření a v ideálním případě vyloučí vážnější potíže. Důraznou pozornost je nutno věnovat migréně v těhotenství nebo v případě, že se migréna objeví u dětí.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum14.2.2017
ČlánkyZdraví