Tuky, které urychlují hubnutí

Nenasycené zdravé tuky:
Patří sem například omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, jsou součástí zdravé stravy a velmi prospívají našemu organismu. Snižují hodnoty cholesterolu a krevního tlaku, pomáhají při hubnutí, podporují paměť a zdravé srdce, posilují imunitu, zlepšují zrak a léčí kožní onemocnění. Jedná se o esenciální kyseliny, které si tělo neumí samo vytvořit, a proto je musíme přijímat v potravě.

Nasycené nezdravé tuky:
Zvyšují cholesterol, způsobují aterosklerózu, rakovinu tlustého střeva, cukrovku, deprese, rakovinu prsu, snižují energii a tělo po nich tloustne. Nachází se v mase, sádle, uzeninách, cukrovinkách a v palmovém oleji. Denní limit nasycených tuků by měl tvořit méně než 10 % celkového energetického příjmu.

Jídelníček na hubnutí:
Kyseliny omega-3 a omega-6 lze nalézt v různých rostlinných olejích, ovoci, zelenině a v rybím tuku. Kdo chce zhubnout, ten by měl zařadit do svého jídelníčku olivový olej, kokosový olej, řepkový olej, Chia semínka, avokádo, konopná semínka, lněná semínka, vlašské ořechy, para ořechy, mandle, fazole, jahody, brokolici, tmavou zeleninu a listovou zeleninu.

Obsah tuku ve vybraných potravinách:

  • olivový olej obsahuje 199 kalorií a 14 g tuku (2 g saturovaných)
  • ¼ šálku vlašských ořechů se skládá ze 193 kalorií a 18 g tuku (1 g saturovaných)
  • ¼ šálku slunečnicových semínek má 186 kalorií a 16 g tuku (2 g saturovaných)
  • 23 mandlí má v sobě 163 kalorií a 14 g tuku (1 g saturovaných)
  • ve ¼ avokáda se nachází 57 kalorií a 5 g tuku (1 g saturovaných)
  • 1 lžíce arašídového másla se skládá ze 54 kalorií a 5 g tuku (1g saturovaných)

 

Kokosový olej: pomáhá při redukci tuku v okolí břišní dutiny. Jeho mastné kyseliny jsou z trávícího traktu odesílány přímo do jater, kde se rychle přeměňují na energii. Triglyceridy mají termogenní vlastnosti, což znamená, že umí rychle spalovat tuky a snižují chuť k jídlu. 2 polévkové lžíce kokosového oleje prý spálí 120 kalorií za den.

Olivový olej: je oblíbený díky své bohaté a výrazné chuti. Díky velkému množství vitamínů A, D, E a K má antioxidační vlastnosti, které zabraňují vzniku nádorových onemocnění, detoxikuje, podporuje trávení a omlazuje. Olivový olej je zdravou variantou při redukční dietě. Studie z roku 2010 vydaná deníkem Women Health zjistila, že 80 % žen, které denně konzumovaly 3 lžíce olivového oleje ztratily 5 % tělesné hmotnosti během 8 týdnů.

Řepkový olej: prospěšnost řepkového oleje spočívá v nízkém obsahu nezdravých nasycených mastných kyselin (8 %) a vysokému podílu vícenenasycených mastných kyselin (61 %). Je vhodný pro diabetiky, protože snižuje hladinu cukru v krvi a eliminuje chuť na sladké.

Ryby: čím tučnější ryba tím lépe. Losos, tuňák, sardinky, makrela a pstruh jsou plné omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Podle American Heart Association, by si lidé měli dopřát alespoň 2 porce ryb týdně. Živiny obsažené v rybách poskytují řadu výhod, snižují totiž záněty v kloubech, regenerují pro náročném tréninku a dobře spalují tuky v těle.

Vaječný žloutek: má v sobě omega-3 mastné kyseliny, vitamíny skupiny B, cholin a další cenné látky, které udržují zdravé nervy a kardiovaskulární systém. Cholesterol ve vejcích může pomoci zvýšit produkci testosteronu, který hraje roli v odbourávání tuků a dodává pocit sytosti.

Ořechy: jsou správným řešením pro zdravou výživu, protože obsahují vitamín E a polynenasycené mastné kyseliny. Pistácie jsou bohaté na lutein, zeaxantin a karotenoidy důležité pro zdravé oči. Přínosná jsou ořechová másla, která skvěle zasytí při odpolední svačince nebo při redukční dietě a tělu dodají potřebné bílkoviny.

Další způsoby jak zhubnout:

  • pravidelně jíst, nehladovět a nepřejídat se
  • poradit se s odborníkem
  • dodržovat pitný režim
  • kalorická jídla vyměnit za méně kalorická
  • více se hýbat
  • vařit zdravěji, například v páře nebo vyzkoušet RAW stravu.

 

Autor: Michaela Hynková

Chovatelské potřebyPsi
AutorMichaela Hynková
Blog-datum11.10.2016
ČlánkyLinie, Zdravá strava