Význam antioxidantů v ovoci a zelenině

Proč potřebujeme antioxidanty
Antioxidanty jsou přirozené látky, které pomáhají našemu tělu vypořádat se s takzvanými volnými radikály. Ty se uvolňují jako vedlejší produkty běžných metabolických procesů. Tento oxidativní stres po čase vede ke zhoršení problémů s vráskami a předčasnému stárnutí. Právě z toho důvodu bychom měli konzumovat dostatečné množství potravin, které jsou bohaté na antioxidanty. Tyto látky jsou z velké části vázány na rostlinná barviva či sami nějakou barvu mají. Není proto překvapením, že nejvíce antioxidantů se vyskytuje v tmavěji zbarveném ovoci a zelenině.

Antokyany přítomné v rostlinné stravě
Antioxidanty najdete v celé řadě potravin. Nejčastěji se vyskytují v rostlinné potravě a jedná se o chemické látky zvané antokyany. Ty kromě toho, že slouží jako antioxidanty, dávají rostlinám a plodům zabarvení. V zásadě platí, že čím tmavší ovoce nebo zelenina, tím více antioxidantů může obsahovat. Právě proto jsou skvělým zdrojem například borůvky, brusinky, acai bery, ostružiny, lilek a podobně.

Přirozené zdroje antioxidantů
Běžné přirozené zdroje antioxidantů jsou tedy v ovoci i zelenině. Část se však vyskytuje i v jiných plodech, jako jsou například ořechy a semínka. Jde o to, že některé mastné kyseliny a tuky mají antioxidační vlastnosti. Výborná jsou například chia semínka nebo mandle. Prospěšný je i kokosový olej, který má ideální poměr nasycených a nenasycených mastných kyselin využitelných pro naše tělo. Velmi významným antioxidantem je vitamín C. Ten najdeme v ovoci, hlavně tedy v citrusových plodech, ale i kiwi, jablkách a podobně. Na vitamín C je bohatá i některá zelenina, kdy za zmínku rozhodně stojí brokolice a květák. Dalšími přirozenými antioxidanty jsou vitamíny E. Ty se vyskytují hodně ve slunečnicových semenech, sóje a částečně i kukuřici. Tyto látky najdeme i v kvalitním nepraženém kakau.

Zdravá strava je základ
Pokud chceme krásně vypadat, cítit se dobře a mít silnou imunitu, měli bychom vsadit na zdravou stravu. Přijímání základních potravin, jako jsou právě ovoce a zelenina pomáhá nejen při boji s přebytečnými tukovými zásobami, ale stará se i o dostatečný přísun vitamínů a minerálních látek. Ty jsou velmi důležité pro správnou funkci metabolismu, imunitního systému a správnou produkci hormonů, které ovlivňují snad všechny pochody v našem těle. To, že do sebe dostanete pořádnou porci antioxidantů je pouze příjemný bonus. Výborným zdrojem vitamínů, minerálů a hlavně antioxidantů jsou i různé speciální obiloviny. Za zmínku jistě stojí bezlepková quinoa, kterou je možné využít ve slaných i sladkých pokrmech a její nutriční hodnota je velmi dobrá.

Na zdravou stravu bychom měli klást velký důraz hlavně v případě, kdy žijeme ve velkých městech a jsme v denním kontaktu se znečištěním a dalšími nepřirozenými vlivy, které pouze zvyšují hladinu oxidativního stresu. Kouř, smog a znečištěné ovzduší v kombinaci s nevhodnou stravou se tak podepisuje nejen na naší kondici, ale i na naší kráse a celkovém zdraví. Zpomalení těchto procesů je možné i díky používání správné kosmetiky založené ideálně na přírodním základu.

Praktické doplňky pro podporu zdraví
Ne všichni máme čas připravovat si jídla bohatá na antioxidanty a vitamíny. Přesně pro tyto případy se skvěle hodí snídaňová směs s nepraženým  kakaem a lucumou. Stačí přidat jenom trochu vodu a během několika málo minut máte hotovou chutnou a nutričně bohatou snídani s pozitivním dopadem na celé vaše zdraví. Ideální start dne. Hodit se může i čistě přírodní 100 % šťáva z rakytníku řešetlákového, která je nesmírně bohatá na vitamíny a právě díky vitamínu C je i silným antioxidantem. Jako další doplňky stravy je možné využít snad všechno, co obsahuje vitamín C. Pro všechny, kteří by rádi shodili trochu přebytečné hmotnosti, se bude hodit zelená káva s přidaným vitamínem C a chromem pro potlačení chuti na nezdravé potraviny.

Antioxidanty mají skutečně velký význam v našem životě a bylo by chybou podceňovat jejich důležitost. Uvidíte, že jakmile je začnete přijímat v kvalitní stravě, budete se cítit o mnoho lépe a pozná to na vás i vaše okolí. Energie spolu s nesmírně důležitými látkami pro náš organismus pomáhá uchovat zdraví a kondici jak jenom to půjde. Myslete na to předtím, než bude pozdě a budete se poohlížet po zázračných krémech na pleť či chirurgických zákrocích pro různá omlazení. Přirozenou krásu máme jenom jednou a záleží na tom, co pro sebe uděláme každý jeden jediný den. Nestačí jíst zdravě pouze jeden den, ale důležité je najít rovnováhu, jak přijmout dostatečné množství antioxidantů, vitamínů a minerálů a zároveň si jídlo náležitě užít. Vyzkoušejte zdravé recepty a uvidíte, že výborná chuť může být i velmi zdravá a s přirozenými preventivními účinky proti stárnutí i případným nemocem.

Autor: Šárka Stuchlíková

Chovatelské potřebyPsi
AutorŠárka Stuchlíková
Blog-datum24.1.2017
ČlánkyZdravá strava, Zdraví