Zdravý žaludek a střeva

Jakékoli problémy, by se neměly nijak podceňovat; pokud vás žaludek dlouhodobě trápí, zajděte za svým ošetřujícím lékařem, aby případně vyloučil nějaké zdraví nebezpečné komplikace.

Míváte často ten pocit plného břicha doprovázející nepříjemné bolesti?
Občasné přejídání nebezpečné není, ale pokud se vám z toho stává každodenní činnosti, pro žaludek je to velmi nezdravé. Konzumace velkých porcí na jednou (tedy přejídání se) klade velké nároky na dolní jícnové svěrače, které oddělují žaludek od jícnu. Kvůli tomu se může kyselý obsah žaludku dostat do jícnu a způsobit nepříjemné pálení žáhy. Přejídáním člověku také narůstá tělesná hmotnost, protože do sebe dostane víc kalorií, než potřebuje, ale to pro vás jistě není nic neznámého.

Aby byl váš žaludek zdravý, zabránilo se zbytečnému pálení žáhy a omezil se nadměrný příjem kalorií, musíte se naučit kontrolovat své denní porce. Jídlo dávejte na menší talíře nebo misky. Zkuste si nandávat třeba polovinu vaší klasické porce. Naučte se pořádně rozžvýkat potravu. Potravu si vychutnávejte a myšlenkami se soustřeďte pouze na jednu věc – vaše jídlo. Pokud dojíte a máte pocit, že jste stále hladoví, počkejte 20 minut. Jestli vás hlad stále drží, pravděpodobně jste si ze své porce, na kterou jste byli normálně zvyklí, vzali moc – je potřeba vše dělat postupně a nenásilně. Díky tomu si vaše tělo zvykne na změnu, radikálním činem si akorát ublížíte. Jídla nevynechávejte ani se nesnažte hladovět, může vás to totiž dovést k intenzivnímu hladu, který vás donutí sníst více, než váš žaludek zvládne a celý proces je zase v začátcích.

Velmi vděčným pomocníkem se samozřejmě stává vláknina. Svou nevstřebatelností je dobrá pro vaše břicho i celý trávící systém. V žaludku absorbuje vodu a udrží delší dobu pocit nasycenosti, což může pomáhat při redukci tělesné hmotnosti. Vláknina dále perfektně pročišťuje střeva a pomáhá předcházet zácpě. Pro zdravý žaludek a střeva se samozřejmě doporučuje konzumovat dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin, ořechů a dalších potravin. Nesmí se zapomínat na pravidelný pitný režim, který také zabraňuje bolestem břicha a udržuje stolici v ideální konzistenci.

Vysoký příjem zpracovaného masa jako je slanina nebo klobása může zvýšit riziko vzniku rakoviny žaludku. K dalším možným příčinám se řadí i velké množství soli, sloučeniny dusičnanů a dusitanů další. Červené maso tedy vepřového, hovězího, skopového, telecího a jehněčího je zase spojováno s rakovinou tlustého střeva, takže je dobré najít zlatou střední cestu. Omezený příjem těchto potravin a jejich nahrazení zdravějšími variantami může pomoci udržet žaludek zdravý a snížit riziko vzniku rakoviny. Mezi dobré volby se řadí čerstvé mořské plody nebo třeba krůtí maso. Proteiny lze také sehnat v luštěninách, potravinách vyrobených ze sóji nebo mléčných výrobcích, jako je například tvaroh.

Stres je hlavním přispěvatelem k řadě nemocí, které ovlivňují váš žaludek. Jako příklad můžeme uvést třeba žaludeční vředy. Hledáním způsobů, jak zvládat stres můžete přispět ke zlepšení nejen vašeho životního stylu, ale také žaludku. K výborným faktorům napomáhajícím se zbavit stresového období je jakákoli forma fyzické aktivity od procházky parkem k běhání nebo třeba jízdě na kole. Abyste pocítili nějaké výsledky, je dobré se nějaké vámi preferované fyzické činnosti věnovat aspoň 30 minut denně. Dále není k zahození se zkusit zaměřit na nějakou kreativní činnost nebo navštívit psychologa, který si s vámi rád popovídá a bude svůj čas věnovat pouze vám. Změnou jídelníčku poskytnete tělu dostatečné živiny, které potřebuje, aby se mohlo účinně bránit.

Autor: Tereza Župová

Chovatelské potřebyPsi
AutorTereza Župová
Blog-datum27.2.2017
ČlánkyZdraví