Zdravý život bohatý na bílkoviny

Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou těla. Ovlivňují imunitu, podílejí se na výstavbě svalové hmoty a dalších tkání, na tvorbě hormonů, enzymů, jsou nezbytné pro správnou funkci našeho těla, které využívá bílkoviny na vytvoření si proteinů a opravu tkání. Jsou důležitým stavebním kamenem svalů a kostí. Většina lidí, i těch, co drží diety, by měla jíst dostatek kompletních bílkovin, které obsahují všech devět esenciálních aminokyselin.

Když se řekne slovo hubnutí nebo dieta, většinou si tyto pojmy spojíme se ženami. Samozřejmě, nejen ženy hubnou, ale vyprávějí o tom více než muži. Zajímavostí však je, že asi 50% žen ve věku 20-50 let neví, zda dostávají do organismu dostatečnou denní dávku proteinů. Jinak řečeno, čím méně pohybu máme, tím méně proteinů bychom měli přijímat. Např., Pokud má žena sedavý způsob práce v kanceláři, neměla by to s přísunem bílkovin přehánět. Doporučuje se 0,4 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Při aktivnějším životním stylu bychom měli přijímat větší množství bílkovin. Doporučený denní příjem bílkovin je cca 0,7 g na kilogram naší hmotnosti. Rostlinné bílkoviny by měly tvořit 60 - 70% a živočišné 30 - 40% celkového příjmu bílkovin za den.

V případě sportovců je to množství výšší, ale nemělo by přesáhnout více než 2 g denně na kilogram hmotnosti. Bílkoviny a proteiny jsou ve sportovní výživě velmi důležité, ale i v tomto případě platí, že všeho moc škodí. Pokud to s jejich množstvím přeženeme, tak si můžeme přivodit nepříjemné zdravotní problémy, např. zhoršené trávení, problémy s ledvinami, atd. Bílkoviny ve stravě mohou být zárukou zdravého hubnutí, pokud si vybereme ty správné zdroje bílkovin.

Které bílkoviny jsou pro tělo lepší, rostlinné nebo živočišné?
Obojí mají své výhody i nevýhody. Proto je nejlepší kombinovat bílkoviny z rostlinné stravy s bílkovinami ze živočišné stravy. Z hlediska obsahu esenciálních aminokyselin jsou pro naše tělo vhodnější živočišné bílkoviny, ale zároveň jsou těžší na trávení, takže bychom je měli konzumovat s mírou. Rostlinné bílkoviny jsou lehčí, lépe a rychleji jejich organismus zpracuje, ale nejsou tak hodnotné jako živočišné bílkoviny z důvodu menšího obsahu aminokyselin. Z toho vyplývá, že bychom měli ve svém jídelníčku mít zastoupeny živočišné i rostlinné bílkoviny - živočišné proteiny by měly tvořit 50-80% našeho celkového příjmu bílkovin a rostlinné proteiny by měli mít cca 20-50% zastoupení.

Co se týče hubnutí, bílkoviny - proteiny jsou jedním z pilířů úspěšného hubnutí. Bez dostatečného množství kvalitních bílkovin ve stravě, resp. v potravinách se nám zhubnout bez jojo efektu podaří jen těžko. Nedostatek bílkovin způsobí úbytek nejen tuků ale i svalů, což má za následek "zpomalení" metabolismu a následný jojo efekt. Ať už chceme zhubnout, být zdraví, nebo nabrat svalovou hmotu, v každém případě potřebujeme svému tělu dodávat pravidelný přísun bílkovin v dostatečném množství, přičemž si ho třeba ohlídat, abychom si kvůli shození pár kilo navíc nebo pěkným svalům nezatížili organismus nadměrným příjmem bílkovin.


Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum28.2.2017
ČlánkyZdraví