Život bez lepku.

V dnešní době existuje již takové množství různých chorob, diagnóz, že někdy se už v tom jaksi "ztrácíme." Mám pocit, že starší generace tolika onemocněními netrpěla a neznala nemoci současnosti. Zdá se mi, že stále více mladých lidí a moje generace - generace středního věku je na tom zdravotně hůře než staří lidé. S kámoškou se někdy pousmějem nad tím, že naše mámy, obě už po 60tce mají více síly než my a zvládli by i železo zvednout. Nechápu, odkud berou tu sílu a energii ve svém věku. Nemělo by to být právě naopak? Že věkem síla ubývá? To mě přivádí k myšlence a tématu tohoto článku - k onemocnění zvanému celiakie a omezení, které s sebou přináší, hlavně ve stravování. Někdy lidé mohli sníst cokoli a nic jim nebylo, člověk, postižený tímto onemocněním je prakticky odkázán na život s přísnou dietou.

Co to vlastně celiakie je, a jaký je její původ?
Někteří odborníci se domnívají, že za ni může genetika. Jde o celoživotní geneticky podmíněné autoimunitní onemocnění tenkého střeva. Hlavním spouštěčem u lidí s touto genetickou predispozicí je bílkovina lepek, kterou obsahují obiloviny - pšenice, ječmen, žito a oves. Faktorů, které ji spouštějí, je několik a patří mezi ně i nadměrná konzumace moučných výrobků, stav mikroflóry, stravovací návyky a stres.

Onemocnění postihuje nejen dospělé, ale i děti. Člověk, kterému je celiakie diagnostikována, musí dodržovat přísnou bezlepkovou dietu, což znamená velké omezení ve stravě. A není to vůbec jednoduché nejen pro děti, ale i dospělé. Mám kolegyni, která je celiatička, a ne vždy dodržuje bezlepkovou dietu, čehož výsledkem jsou pak nepříjemné zdravotní potíže a bolesti. No, jak sama přiznává, někdy je velmi těžké odolat "normální" stravě. Stejně těžké je to i pro ostatní členy rodiny, kteří celiakií netrpí, ale někdy se jídelníček přizpůsobuje celiakům. I přes omezení, které nemoc přináší, existuje dnes značné množství bezlepkových rozmanitých potravin. Jednou ze základních surovin bezlepkové stravy jsou přirozeně bezlepkové obiloviny a tzv. pseudoobilniny, např. jáhly, pohanka, amarant nebo rýže.

Všechny tyto obiloviny mají výborné výživové hodnoty. Některé z nich obsahují kompletně všechny esenciální aminokyseliny potřebné pro náš život, mají vysoký obsah minerálů, vitamínů a stopových prvků a mají dokonce i léčivé účinky. Všechny ale mají jednu zásadní společnou vlastnost - neobsahují lepek, což je velmi důležité zejména pro lidi s intolerancí lepku nebo alergií na něj, či celiakií.

Při koupi bezlepkových potravin je třeba číst etikety a složení kupovaných výrobků. Některé potraviny označené jako bezlepkové nevyhovují svým složením lidem, kteří jsou extra citliví na lepek - celiaky. Proto je třeba číst úplně všechno ze složení potravin. S alergií na lepek, zda nesnášenlivostí lepku se úzce pojí i alergie na laktózu, což znamená, že lidé citliví na lepek nemohou konzumovat mléko a mléčné výrobky.

Jaké potraviny jsou tedy vhodné pro celiaky a lidi s alergií na lepek?
A naopak, které potraviny by měly být pro ně tabu? Pokud už máme diagnózu potvrzenou a jsme "odsouzeni" na celoživotní bezlepkovou dietu, máme na výběr z několika potravin, které lepek neobsahují. Můžeme směle konzumovat např. kvalitní tvrdé sýry, tvaroh, kvalitní šunku, vejce, ovoce, zeleninu, brambory, luštěniny a také již zmíněnou rýži, pohanku nebo quinou. Nabídka je sice omezená, ale přece alespoň nějaká.

Na které potraviny si třeba dát pozor? Mezi základní potraviny, které obsahují lepek patří: všechny výrobky z klasické mouky / pečivo, koláče, strouhanka, pizza, apod., Těstoviny, sladkosti, zmrzliny, pudinky, vločky, krupice, atd. Čili tohle všechno by mělo mít v našem jídelníčku červenou! Rizikem bezlepkové diety je zvýšený příjem sacharidů, což může způsobit nárůst hmotnosti, proto je vhodné hlídat si množství přijaté a vydané energie jakož i jednotlivé potraviny, které člověk při této dietě konzumuje. Dobrou zprávou však je, že bezlepkové potraviny jsou v současnosti stále více dostupnější. Není problém sehnat bezlepkovou mouku pro výrobu domácího pečiva, nebo samotné bezlepkové potraviny, které jsou nejen zdravé, ale i chutné. Tou horší zprávou je, že tyto potraviny jsou dražší ve srovnání s klasickými potravinami.

V závěru vám nabízíme alespoň dva tipy na recepty jídel bez lepku.
Můžete si připravit např. chutné pečené papriky s pohankou a houbami. Pohanku spaříme vroucí vodou, slijeme a pak zalijeme ještě jednou vodou tak aby přesahovala cca 1/2 cm nad pohanku. Přivedeme do bodu varu a vaříme 5 minut. pak zdroj tepla vypneme a necháme 30 minut odstát pod pokličkou. Pokud pak ještě zbude nějaká voda, slijeme ji. Na oleji zpěníme cibulku, přidáme lečo a namočené houby. Restujeme 5-10 minut. Pak přidáme uvařenou pohanku, vše osolíme, opepříme a naplníme do vydlabaných paprik. Pečeme v troubě vyhřáté na 170 stupňů cca 20-30 minut.

Nebo můžete vyzkoušet jiný recept, pokud máte rádi sladké, např. ovocný dezert z ovesných vloček a pohankové mouky.
Postup je jednoduchý: v misce smícháme vše sypké. Rozpustíme máslo, smícháme s banánem a medem a necháme chvíli vychladnout. Pak přimícháme k sypkým surovinám. Do hrnce vložíme ovoce, vodu, šťávu a chvilku povaříme, ať směs trošku zhoustne a necháme vychladit. Dvě třetiny těsta uložíme do formy a 20 minut pečeme na 170 ° C, vyjmeme, přidáme náplň, přikryjeme zbývajícím těstem, které jsme vyformovaly a nechali vychladnout v chladničce a dáme péct na dalších 20 minut. Přejeme dobrou chuť!

Autor: Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum4.11.2016
ČlánkyZdravá strava, Zdraví