Žlutý zázrak jménem banán

Toto ovoce zřejmě netřeba nějak speciálně představovat, vždyť ho znají už i malé děti. Banánům nelze upřít fakt, že jsou plné vitamínů a proto je právem můžeme nazvat vitamínovou bombou. Obsahují vitamín A1, B6, B12, C, sodík, draslík, tryptofan, vápník, vlákninu, železo, složené sacharidy a fosfor.

Co víc si přát od tohoto ovoce?
Jsou i vynikajícím zdrojem hořčíku, který je velmi důležitým minerálem pro lidské tělo. Vysoký příjem hořčíku ochraňuje před mnoha chronickými onemocněními, jakými je vysoký krevní tlak, srdečně-cévní onemocnění a diabetes druhého typu. Také hraje důležitou roli při zdraví kostí a pomáhá proti únavě. Banány nabízejí nejen škálu vitamínů, ale jsou velmi dobrým pomocníkem při hubnutí. Slyšeli jste už někdy o banánové dietě? Svůj původ má v Japonsku, kde v té době, asi před osmi lety, vyvolala takovou hysterii, že v krátkém čase se vyprodaly všechny banány v zemi.

Co je tedy podstatou této zázračné diety?
Základním pravidlem při banánové dietě je konzumace banánu ráno na lačno se sklenicí vody přibližně o pokojové teplotě. Velmi důležité je nekonzumovat banán odpoledne nebo večer. I tato dieta jako každá jiná má své výhody i nevýhody. Výhodou je fakt, že se nemusíme omezovat v našem jídelníčku kromě snídaně, dieta je poměrně účinná a jednoduchá, výživa není nijak omezena, je tedy bezpečná a může být podávána dlouhodobě. Nevýhodou je, pokud někdo nemá rád toto ovoce a musel by se nutit k jedení banánů, po čase můžeme mít banánů plné zuby a také během banánové diety jsou zakázány jakékoliv nápoje s výjimkou vody a příležitostného bylinného čaje.

Zajímavá je i nutriční hodnota banánu.
Běžný banán má přibližně 150 g. Na 100 g má přitom pouze 400 KJ energie, což je 95 kalorií (kcal). Základní složkou banánu je voda (jako je to u většiny ovoce) je to asi 75 g. Bílkovin obsahuje přibližně jeden gram a cukru až 20 g, jelikož patří mezi sladší ovoce. Dobrou zprávou je i to, že banán obsahuje mastné kyseliny pouze ve stopovém množství, čili má téměř nulový obsah tuku.

Konzumace banánu se doporučuje i lidem, které trápí např. deprese, nebo trpí anémií či vysokým krevním tlakem. Je dokázáno, že banány mohou snížit riziko mozkové mrtvice až o 40%. Jsou dobrým pomocníkem při pálení žáhy, nebo první pomocí po "opici". Z uvedeného vyplývá, že banány jsou zdraví prospěšné a měli bychom je konzumovat pravidelně. Pokud jste právě v této chvíli dostali chuť na banán, tak si ho nemusíte odpírat. Stačí si pro něj zaběhnout do kuchyně nebo do nejbližšího obchodu. Dnes se již, bohudík, nemusí stát v dlouhé řadě na banány jako kdysi.

Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Chovatelské potřebyPsi
AutorBeáta Rampáková
Blog-datum20.2.2017
ČlánkyZdravá strava